És curiós com moltes persones (entre les quals m'incloc) acabem tenint més interès per la història i la cultura d'altres zones que per les del nostre lloc de naixement o residència. Com que estem acostumats a caminar pels seus carrers i veure els mateixos edificis dia rere dia, no ens produeixen la mateixa curiositat que si anem de turisme a una altra zona.

I això, vivint a Espanya, és una pena, ja que és un país amb una història riquíssima, atapeït de pobles i localitats amb segles i segles de cròniques, llegendes i tota mena d'esdeveniments interessants. Pot ser que la teva casa, molts anys enrere, fos l'escenari d'una batalla campal durant una guerra.

Existeix un mapa interactiu, fruit d'una intensa recopilació de dades, que permet marcar a través de punts de diferent color els esdeveniments bèl·lics dels que es té constància. Et presentem el Mapa de la Geografia de la Violència, amb el que pots conèixer una mica més de la història del lloc on vius o els seus voltants.

L'enfrontament més antic del mapa data de l'any 2500 aC, a la Xina

El Mapa de la Geografia de la Violència va sorgir el 2016 d'informació procedent de llocs web com la Viquipèdia, Wikidata o DBPedia, que allotgen informació sobre diversos enfrontaments militars registrats al llarg dels segles. El mapa interactiu permet retrocedir al passat virtualment i ubicar més de 12 mil batalles històriques ocorregudes a Espanya i la resta de països del món.

La més antiga registrada en el mapa és la Batalla de Zhuolu, que va tenir lloc a la Xina l'any 2500 aC. Per trobar la següent data anotada cal avançar 1.000 anys en el temps, fins a la Batalla de Megido (any 1457 aC), quan els egipcis van derrotar els cananeus.

Aquest mapa interactiu ofereix diverses formes d'exploració, ja sigui desplaçant-se manualment pels territoris o delimitant la recerca al calendari per conèixer els conflictes ocorreguts en una data concreta. També és possible explorar el Mapa de la Violència de forma cronològica. Un exercici interessant és començar per la Guerra Civil Espanyola i continuar amb la Segona Guerra Mundial.

Tot i aixi, el Mapa de la Geografia de la Violència té un greu inconvenient: està desactualitzat. Fa 10 anys que no s'actualitza, per la qual cosa no trobarem en ell conflictes gaire més recents, com la invasió de Rússia a Ucraïna. Tanmateix, resulta un bon projecte per capbussar-se en gran part de la història del nostre planeta. Els enfrontaments més antics estan acolorits de blanc, mentre que els més "actuals" (pot ser que acabessin fa dècades) presenten un to vermell intens.