Una nova aeronau sobrevola els hangars de Chengdu. En una recent imatge filtrada, que sembla que ha estat capturada de la pantalla d'un ordinador, s'ha revelat per primera vegada la silueta gairebé completa del J-36, l'esperat caça de sisena generació que la Xina desenvolupa en secret des de fa anys. I té tantes curiositats per explorar, que val la pena aturar-se en elles. Només t'avançarem: seients costat per costat, tres entrades d'aire i una capacitat de càrrega interna que recorda més a un bombarder.
Es filtra el caça de sisena generació xinès
La fotografia, malgrat la seva qualitat irregular, ha provocat una tempesta de reaccions entre prestigiosos analistes militars. Segons importants mitjans, com és el cas de The War Zone, l'aparell mesuraria prop de 23 metres de llarg i pesaria entre 45 i 54 tones, molt per sobre del J-20, l'actual caça estrella de la Força Aèria del páis asiàtic.
Tanmateix, el que realment ha descol·locat els experts és la seva cabina. Sembla que aquesta aposta per un disseny de doble seient en paral·lel, més propi d'un bombarder com el Su-34 rus o el llegendari F-111 nord-americà que d'un caça tradicional. Aquest detall suggereix una operació col·laborativa a bord, ideal per a missions de llarg abast, guerra electrònica o control d'eixams de drons.
Al ventre de l'avió s'aprecien tres compartiments, possiblement per ubicar armament, un de central i dos laterals, una cosa que fins ara era només una especulació. Aquest disseny permetria allotjar des de míssils aire-aire fins a armes de llarg abast, mantenint la firma radar al mínim. L'aposta per la càrrega interna reforça el seu perfil furtiu, clau en un escenari modern de guerra.

Existeixen, a més, altres elements que reforcen aquesta idea, com pot ser la seva configuració de triple motor, intuïda gràcies a les tres preses d'aire de la imatge filtrada: dos d'inferiors i una de superior. Aquest un enfocament inusual, ja que la majoria de caces moderns opten per dos motors per eficiència i redundància, però que podria proporcionar una empenta brutal per a missions de gran abast o amb càrregues pesades.
Si ens fixem en la part davantera de l'aeronau, aquesta inclouria sensors daurats, que probablement es corresponguin a un sistema optoelectrònic de seguiment i designació d'objectius, similar a l'EOTS del F-35. És per això que molts experts asseguren que el J-36 sembla buscar l'equilibri entre sigil, abast i versatilitat tàctica.
Malgrat els dubtes sobre l'autenticitat de la imatge, alguns elements del fons semblen coincidir amb instal·lacions de proves del fabricant Chengdu Aircraft Corporation, el que afegeix credibilitat a la filtració. Tot apunta que el J-36 no serà només un caça furtiu, sinó un híbrid entre un avió amb la letalitat d'un interceptor, la capacitat d'un bombarder tàctic i la intel·ligència d'una plataforma de guerra en xarxa.
En altres paraules, podríem estar davant d'un depredador invisible i multipropòsit, dissenyat per aconseguir la superioritat aèria al segle XXI. El futur del combat aeri ha deixat de ser un duel entre caces per convertir-se en una partida d'escacs de llarg abast? La resposta podria procedir del Pacífic i ser un rotund sí amb aquest J-36.