S'escolten tambors de guerra comercial entre Washington i Pequín. I aquesta vegada sembla que la factura la pagaran les butxaques nord-americanes. Els nous aranzels impulsats per Donald Trump podrien costar als ciutadans dels Estats Units més de 123.000 milions de dòlars anuals en productes electrònics de consum. Ara te n'expliquem quins exactament.
Els aranzels que encareixen productes als Estats Units
Recentment, un article publicat en la pàgina web de l'Associació de Tecnologia del Consumidor ha aixecat totes les alarmes a l'altre costat del bassal. La Xina vol negociar amb EE. UU. i enviarà He Lifeng per reunir-se amb el secretari del Tresor nord-americà, Scott Bessent. Tanmateix, des de Pequín són clars: si es vol llegar un acord, hi ha d'haver sinceritat i assumir que les polítiques aranzelàries americanes perjudiquen tothom.
El pla aranzelari de Donald Trump ha portat a estimacions futures de preu del més absurdes: videoconsoles que podrien superar els 1.000 dòlars, tablets de més de 600 dòlars o telèfons mòbils de més de 1.100 dòlars. A més, La CTA adverteix: "Ressituar aquesta producció fora de la Xina seria molt difícil pels volums implicats".
Més enllà del preu unitari, l'impacte sembla ser més col·lectiu. Uns auriculars 5 dòlars més cars o uns altaveus 60 dòlars més cars podrien suposar una pèrdua total de 2.500 milions per als consumidors. I això no és el més cridaner. Fins a deu productes tecnològics podrien retallar el PIB dels Estats Units en 69.00 milions anuals.

A tall de resum, els deu productes tecnològics pels quals els nord-americans hauran de pagar més diners seran, d'una banda, els telèfons mòbils, 1.100 dòlars de mitja, portàtils, amb xifres de més de 1.000 dòlars, dispositius connectats, augment d'un 22% del preu, monitors, que representen el 67% de les importacions, televisors, increment de l'11%, auriculars, 5 dòlars de més, altaveus, increment de 60 dòlars, tablets, amb preus de 600 dòlars de mitjana, i accessoris tecnològics com cables, carregadors i perifèrics.
El sector tecnològic observa aquesta baralla amb cert nerviosisme. Empreses com Nvidia, AMD o Apple ja han advertit de potencials pèrdues milionàries. De fet, la companyia fundada per Steve Jobs calcula que els aranzels podrien sumar-li 900 milions de dòlars en costes només en aquest trimestre.
Donald Trump aspirava a tenir un cara a cara amb Xi Jinping, però el país asiàtic ha optat per la diplomàcia: enviats especials en lloc del president. Mentrestant, el missatge de fons continua sent el mateix: La Xina promet resistir i protegir els seus interessos, fins i tot si això implica prolongar la batalla comercial. Una batalla que, de moment, pagaran els consumidors nord-americans.