No formen informe de cap perversa conspiració encaminada a esterilitzar la població mundial ni gens semblant, però les empremtes dels avions (almenys segons el Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic IPCC) el 35% de l'impacte ambiental que genera el sector de l'aviació es vincula a aquestes línies al cel, formades principalment per vapor d'aigua que es converteix en núvols de gel.

Què són?
Les línies de condensació o rastres refractaris dels avions són àrees de condensació d'aigua originades per darrere de les escapades de les turbines o els vòrtexs de les ales dels avions de reacció. Es produeixen quan la pressió a gran altitud és molt baixa i, encara que no són pol·lució com a tal, sí que les pot considerar nuvolositat addicional d'origen no natural que reflecteix la llum solar cap a l'espai i afavoreix l'acumulació de calor.
Com es volen reduir?
Per reduir-les, companyies com American Airlines han activat un projecte en el que, recorrent a la Intel·ligència Artificial, es determinen quines rutes aèries poden generar més empremtes de condensació i quins menys. Gràcies al sistema, expliquen els seus promotors (entre els quals es expliquen també Google Research i Breaktrough Energy) s'ha aconseguit reduir les línies un 54%, encara que el consum de combustible és una mica major, en concret entorn d'un 2%.