Els canvis en la normativa reguladora de les comunicacions comercials no desitjades no estan tenint l'efecte desitjat i les trucades indesitjades sovintegen tant o més que abans. Unes de les més habituals són les que arriben des de números com el 919 97 96 14 o el 919 97 96 67 i els responsables de les quals s'identifiquen com "operadors" d'una suposada "assessoria energètica". Si les reps, desconfia: són fraus.

/uploads/s1/36/01/41/78/electronics-1851218-1920_4_1258x630.jpeg
 

Mecanismes

El missatge que traslladen va variant, però el fons sempre és idèntic: la promesa d'un descompte del 20 o el 30% sobre el consum. L'usuari podria beneficiar-se d'ell gràcies unes vegades a l'esmena d'un error –indiquen, per exemple que la factura s'emet des d'una província diferent de la del punt de subministrament i que tal circumstància implica un recàrrec segons una normativa que detallen però que, en realitat, no existeix- o a partir d'una "actualització". Fins i tot, hi ha casos en els quals arriben a indicar que contacten perquè l'empresa que presta el subministrament "desapareixerà". La presumpta oferta es combina amb dades reals de l'usuari que la suposada assessoria ha aconseguit de manera que l'operador no aclareix –solen dir que ells "treballen amb totes les companyies" - i que atorguen credibilitat a la trucada. L'objectiu sempre és el mateix: confirmar la veracitat de les dades de què disposen i arribar a aconseguir que se'ls facilitin dades bancàries. De vegades, fins allà arriba el nivell de sofisticació, ja en disposen i busquen simplement un simple sí després del que arriben càrrecs indesitjats al compte de la víctima.

La solució: preguntar

Davant d'aquestes trucades, el més aconsellable és preguntar. Sovint, n'hi ha prou amb una cosa tan senzilla com sol·licitar a l'operador que ens truca que indiqui de quina empresa truca exactament i que faciliti el CIF i el domicili fiscal. Davant de tals qüestions, solen penjar. Disposen d'ofertes reals? Sí, qui ens truca|crida sol ser una companyia subcontractada (ara o al seu dia) per una elèctrica que ha conservat de manera fraudulenta dades de particulars. Si la trucada arriba a bon terme, el responsable canvia el contracte de l'usuari i aquest arriba, sovint, a pagar el kW/h a un preu major. Amb tot, el millor és no contestar a aquests números o bloquejar-los.