Les reclamacions registrades als principals aeroports espanyols van descendir durant l'estiu passat. Així ho certifica, a partir d'un estudi elaborat amb dades pròpies, el portal Reclamio.com, especialitzat en gestió de reclamacions contra aerolínies. A la tardor, es preveu que el volum de reclamacions continuï descendint.

EuropaPress 5360734 plafó|panell informatiu sortides vols zona facturacion terminal aeroport
 

Un 16% menys

Segons les dades que disposa l'empresa, durant l'estiu de 2023 les reclamacions contra les aerolínies per incidències en els aeroports espanyols van descendir un 16%. Així, entre juny i setembre de 2023 la companyia va gestionar 7.200 reclamacions per obtenir una compensació econòmica per al passatger, mentre que, en comparació, en els mateixos mesos de 2022 la xifra va ser de 8.500 queixes per retards, cancel·lacions, overbooking i pèrdues d'equipatges.

Per què aquest descens?

El descens en el nombre de reclamacions s'explica, expliquen des de Reclamio, "per la millor situació als aeroports espanyols, que no han viscut situacions com les de 2022, any en què es van viure les vagues de personal d'aerolínies com Easyjet, Iberia Express i Ryanair i es va registrar un gran problema en la gestió dels equipatges que va provocar també moltes queixes per danys, pèrdues i retards en l'arribada dels mateixos", expliquen. El 2023, de moment, està sent "més tranquil i amb menys incidències", explica Noemí Fernández, gerent de Reclamio.com. Els motius principals de les reclamacions es van deure als retards en els vols (41,5% del total); la pèrdua, retard o danys als equipatges (21,6%); les cancel·lacions de vols (32,8%) i la denegació d'embarcament contra la voluntat del passatger (4,1%). Per aerolínies, Vueling és la que va acumular més reclamacions l'estiu passat, amb un 18,5% del total; seguida per Iberia amb un 16,5% de les queixes; i, en tercer lloc, Ryanair, que va representar l'11,1% de les reclamacions que gestiona Reclamio.com. Els sigueron Volotea (9,3%) i Easyjet (6%).

De cara a la pròxima tardor, Reclamio.com preveu que el volum de reclamacions sigui fins i tot menor que a l'estiu i s'estabilitzi a la baixa, ja que en reduir-se el trànsit aeri, també ho fan les incidències. L'única excepció seria en cas de convocar-se una nova vaga de personal en alguna de les aerolínies, ja que llavors sí que es veuria afectada l'operativa dels vols.

Quant als aeroports que més reclamacions van acumular l'estiu passat, segons les dades de Reclamio.com el primer va ser Adolfo Suárez Madrid-Barajas, amb un volum d'incidències que va ascendir al 35,5%, i el segon va ser Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, amb un 20,1% de les queixes. Els van seguir a més distància els aeròdroms de Palma de Mallorca (9%), Màlaga (4,7%) i Lanzarote (3,9%).