Melania Trump acaba de publicar l'audiollibre de les seves memòries. Tanmateix, ella no ha gravat ni una sola frase. Bo, en realitat, la narradora és la seva pròpia veu, encara que una de generada a través d'intel·ligència artificial. "Una nova era al sector editorial" és el que escrivia la primera dama dels Estats Units en una recent publicació a la xarxa social X. Però, és veritat que el futur de la cultura està en la digitalització de l'art humà?
La intel·ligència artificial i l'incert futur de la veu humana
Melania – The AI Audiobook, produït amb ElevenLabs, ja està disponible i sembla que ha arribat amb una de les tecnològiques més capdavanteres en clonació vocal. Això, que podria semblar un simple experiment mediàtic és, en realitat, un senyal d'advertència per a tot el sector cultural. I és que cada vegada més editorials, productores i fins i tot mitjans estan explorant com automatitzar la narració de textos, crear vídeos a la carta o clonar veus reconeixibles.
L'interessant de l'assumpte, potser també una mica preocupant, no és que sigui Melania Trump qui ho hagi fet, sinó que ho publiqui als quatre vents a tall d'efemèride per celebrar. I no està sol en la cursa pel domini de la IA. Google, sense anar més lluny, ha estrenat fa poc una eina que genera vídeos amb àudio i diàlegs inclosos i que està revolucionant la manera en què ens aproximem a la creació de contingut.
Ara bé, que la tecnologia ho permeti no significa que vagi a substituir tothom demà. L'investigador Clay Shirky, vicerector d'IA i tecnologia en educació a la Universitat de Nova York, assegura en CNN que "no crec que hi hagi pressa per reemplaçar immediatament la veu en off. Moltes d'aquestes coses passen gradualment, però sens dubte és una fita".
MELANIA: THE AI AUDIOBOOK
— MELANIA TRUMP (@MELANIATRUMP) May 27, 2025
I am proud to share with you MELANIA – The AI Audiobook,
narrated entirely using artificial intelligence — in my own voice.
My Story. My Perspective. The Truth
[Exclusive] https://t.co/i9H9vl1f0F pic.twitter.com/ct4yqljrx8
Per la seva part, Alex Connock, assessor de productores i professor a la Universitat d'Oxford, deixa clar que cada vegada la IA està més present en reunions dins del sector de la televisió. Es parla de crear rèpliques digitals de presentadors, de dissenyar continguts més interactius o fins i tot de sèries en les quals l'espectador pugui conversar amb un personatge com si fos un assistent virtual.
Tanmateix, l'avantguarda sempre té una cara oculta. En aquest cas, l'habitual seria parlar del mercat laboral. Un recent informe del Fòrum Econòmic Mundial calcula que un 41% de les empreses preveu reduir personal per l'avenç de l'automatització. I al món dels mitjans, el temor és encara més gran. I si no ens creus, només has de recordar la passada vaga de guionistes de Hollywood.
El repte és molt complex. Sabem que molts llocs de treball i rols en diferents indústries es veuran afectats, com per exemple els doblatges, mentre que altres, com el periodisme d'investigació, seran més complicats de reemplaçar. Si ens preguntes a nosaltres, segurament el futur és més proper a una experiència híbrida, on la IA i l'ésser humà puguin continuar oferint-nos contingut de qualitat. Fins i tot de Melania Trump.