El projecte MARSUR (Maritime Surveillance) encara el final de la seva tercera fase amb el desenvolupament de noves aplicacions de programari que permetran l'intercanvi d'informació entre els països membres i la interoperabilitat amb altres xarxes similars. La iniciativa, impulsada per tots els països de la UE amb accés al mar i el Regne Unit persegueix construir una xarxa de vigilància marítima capaç de supervisar els 14,5 milions de quilòmetres quadrats d'aigües territorials i els 70.000 km de costa dels països participants.

bàner marsur9358ae3fa4d264cfa776ff000087ef0f
 

12.000 vaixells diaris

Cada, dia circula per l'àrea que es vol controlar amb el sistema MARSUR uns 12.000 vaixells. Per això, els països participants estan desenvolupant de manera conjunta un sistema propi de control que inclou eines específiques de vigilància marítima que permeten que els membres de la xarxa intercanviïn dades, coordinin missions de vigilància i assignin tasques als seus respectius cossos de vigilància marítima, processin imatges, puguin reproduir vídeo de manera simultània i disposin d'un reposador conjunt capaç de generar informes amb agilitat i rapidesa sobre qualsevol assumpte sensible per a la seguretat marítima d'algun dels països membres. Episodis similars al del petrolier Prestige o als dels desembarcaments d'immigrants procedents de l'Àfrica que es registren en la Mediterrània podran gestionar-se de manera més eficaç, igual com qualsevol contingència al Mar Bàltic i el Mar Negre, territoris als que Rússia té sortida. En el desenvolupament de les aplicacions participa el grup tecnològic espanyol GMV, que s'encarregarà de renovar el sistema MEXS i la interfície dels usuaris. Actualment, la xarxa ja gaudeix d'operativitat, encara que limitada.

MARSUR61001d8b531f5200018acbf1
 

El transport marítim, crucial

Actualment, el 90% del comerç exterior de la UE i el 35% del comerç intern es duen a terme mitjançant transports marítims. Igualment, el projecte MARSUR permetrà combatre millor tant a la Mediterrània com al Bàltic, el Mar Negre i l'Atlàntic el tràfic de mercaderies no permeses, la pirateria, la pesca furtiva o el tràfic d'éssers humans.