Es va inaugurar el 1928 com a estació internacional en la qual farien parada i fonda els trens que, a través del Túnel de Somport que perfora el tram central del Pirineu, havien de connectar Espanya i França, però va tancar les seves portes com estació internacional el 1970 després d'un accident en el tram francès de la línia Saragossa-Canfranc-Pau i va quedar ja només com a estació de terme de la línia Saragossa-Osca-Canfranc. Des d'aleshores, la impressionant mola vuitcentista de cinc cossos, 75 portes i 241 metres de llarg s'esllanguia semiabandonada però, a finals d'aquest mes de gener, ha reobert portes convertida en un hotel de cinc estrelles gestionat: en principi, i segons concessió, durant els propers 69 anys; pel grup Barceló. Els trens que arriben fins a Canfranc procedents de Saragossa i Osca paren ara en uns nous hangars habilitats com a terminal per Adif en espera que, quan França consideri, pugui reobrir-se la línia internacional. La previsió és que això passi el 2025, però no hi ha compromís irrevocable per part del Govern francès.

canfranc2
 

Més de 100 habitacions

El complex és propietat del Govern d'Aragó, que ha adjudicat la gestió d'aquí a 2092 a la companyia Barceló Hotel Group, i acull un total de 104 habitacions entre les quals es compten quatre suites. El vestíbul de la vella terminal fa les vegades de recepció i dos dels exclusius restaurants del complex ocupen un parell d'antics vagons de RENFE rehabilitats a tal efecte. De la seva gestió s'encarreguen dos cuiners amb estrella Michelin: Ana Acín i Eduardo Salanova. Les obres de rehabilitació de l'edifici i adaptació al seu nou ús han durat set anys i han estat dirigits per l'estudi Ingennus. L'edifici, en origen, va ser construït segons projecte de l'enginyer Fernando Ramírez Dampierre.

canfranc3
 

I ara què passarà amb la línia?

La necessitat d'una connexió internacional a través del tram central del Pirineu és a l'Aragó reivindicació recurrent i a Madrid, que no vol dependre en exclusiva dels passos de La Jonquera i Hendaya, es veu amb bons ulls, però França no acaba de concretar terminis per a una reconnexió que s'esperava tenir llista el 2025 però que, sembla, haurà d'esperar. Alain Rousset; el president de la regió de Nova Aquitània, que afronta amb Aragó; parlava de 2028 aquest 15 de març i Adif continua amb les seves inversions per millorar el tram espanyol de la línia que ha de reconnectar Saragossa i Pau. Amb tot, en la seva última reunió, el president Sánchez no va aconseguir de Macron un compromís ferm amb dates. Hi ha "sintonia" diuen tots de moment, però la reobertura de l'antiga terminal com a hotel és una bona raó per visitar un paratge màgic. A Booking, una habitació doble de divendres a dissabte surt per 263 euros, encara que al web del grup Barceló poden trobar-se, algun dia, a partir de 149 euros.