El gegant navilier NYK, en un recent comunicat, ha presentat el primer vaixell de feina totalment elèctric del Japó. Batejat com a e-Crea, pronunciat "éclair" per la seva semblança visual amb el famós pastís francès, aquesta petita embarcació de nou metres amaga una revolució silenciosa, literalment, a l'interior: opera sense un sol generador dièsel a bord.

El vaixell japonès que navega sense una gota de dièsel

El responsable de la construcció d'aquest vaixell pioner és la companyia Keihin Dock, filial de NYK a Yokohama. L'e-Crea servirà de suport en les maniobres d'atracada i desatraqui de remolcadors a la drassana de Koyasu, encara que la seva veritable missió va molt més enllà d'un port: demostrar que és possible navegar cap a un futur lliure d'emissions, sense renunciar a l'eficiència en les habituals operacions al mar.

Fa anys que l'empresa NYK investiga combustibles alternatius com l'amoníac, però ha volgut anar un pas més enllà implantant una solució perfectament viable: propulsió 100 % elèctrica, alimentada des de terra. El desenvolupament d'e-Crea, per tant, respon a la creixent pressió global per descarbonitzar el transport marítim. I això, a més de retallar les emissions de CO₂, també redueix dràsticament el soroll a bord, un aspecte fonamental per a operacions navilieres en entorns urbans.

Imatge d'arxiu|arxivament de l'etapa de construcció del vaixell e-Crea
Imatge d'arxiu de l'etapa de construcció del vaixell e-Crea

Aquest vaixell té tres metres d'ample i compta amb capacitat per a fins a 14 persones, havent estat dissenyat per maniobrar amb agilitat en espais reduïts. Però el camí fins al seu llançament no ha estat precisament un passeig acompanyat de brisa marina. Una de les principals dificultats amb què va haver de torejar NYK va ser el sobrepès provocat per les bateries.

Per mantenir l'estabilitat del casc, els enginyers van haver de redistribuir equips i cablatge, optimitzant cada centímetre de l'espai disponible. A més, la gestió tèrmica va suposar un altre gran desafiament. La calor generada per les bateries i motors elèctrics incrementa el risc d'incendi. Per això, es va dissenyar un sistema de refrigeració per aigua i aire, al costat de millores de ventilació i aïllament a la sala de bateries.

L'e-Crea sembla ser només el principi. NYK ja treballa en un remolcador elèctric de més mida, previst per començar a operar el 2026 i que incorporarà tot l'après d'en aquest prototip. L'aposta és clara: avançar cap a un ecosistema de vaixells completament elèctric i lliure d'emissions. I és que fins i tot en alta mar, cal pensar al nostre planeta, i molt millor si aconsegueix forma d'éclair, veritat?