A Austràlia, no paren: si fa uns dies vèiem com un grup d'investigadors sud-coreans que treballen en la universitat de Nova Gal·les del Sud havia dissenyat un motor elèctric capaç d'ampliar l'autonomia dels cotxes que funcionen gràcies a les bateries de liti, ara un altre grup d'investigadors de la també australiana Universitat de Deakin ens presenta un producte revolucionari: l'hidrogen en pols.

Hidrogeno verd Endesa
Hidrogeno verd Endesa

Per a què serveix?

L'hidrogen en pols s'aconsegueix amb nitrur de bor i, per la seva condició de matèria sòlida, facilita el transport en vehicles elèctrics propulsats per piles de combustible. Amb l'hidrogen convertit en pols, ja no fan falta els habituals tancs pressuritzats que exigeix l'hidrogen gasós i s'abarateixen costos mentre es guanya en seguretat.

El proveïment es converteix així en un procés més simple i veloç similar al que utilitzem en el cas de cotxes que funcionen amb gasolina i dièsel. L'autonomia que ofereix l'hidrogen en pols és també més gran que la que permeten les bateries de liti i, de fet, s'apropa a la qual ofereixen avui dia els motors tèrmics. La utilització de nitrur de bor per reduir l'hidrogen a pols elimina també l'obligatorietat d'activar un procés molt costós energèticament com és l'electròlisi per obtenir hidrogen apte per ser utilitzat com a combustible en motors. Ara, el que s'utilitza és un procés mecanoquímico molt més econòmic. El sistema no és excessivament complex: en una centrifugadora, unes boles d'acer interactuen amb les molècules d'hidrogen (H2), trenquen la seva estructura i fan que els àtoms resultants s'adhereixin al nitrur de bor que hem introduït també a la centrifugadora. El resultat és una pols que es pot reescalfar, aspirar i utilitzar. En ser el nitrur de bor un material fàcilment sintetitzable i requerir la transformació de l'hidrogen en pols fins a noranta vegades menys energia que el refinament del petroli, estem davant d'un descobriment més que esperançador.

Falta la validació industrial

De moment, al laboratori tot funciona, però fa falta validar-lo industrialment. En això treballa ara l'equip d'investigadors de la Universitat de Deakin. Veurem si som davant d'una solució o davant d'una altra més d'aquestes notícies que llegim un dia i s'obliden al poc.