L'Agència Tributària ha establert com a obligatori un nou sistema de verificació de factures per a tots els contribuents que desenvolupen una activitat econòmica obligada a emetre factures. És a dir, han de complir la norma denominada Verifactu les microempreses, pimes i autònoms, independentment de la seva mida o sector. No obstant això, afectarà directament aquells contribuents que ingressin menys de 6 milions d'euros anuals, ja que els que superen aquesta xifra ja estan obligats a remetre les seves factures electrònicament mitjançant el Subministrament Immediat d'Informació (SII), al qual s'acullen generalment les grans empreses, grups que emeten o suporten l'IVA i les administracions públiques.
L'objectiu de la mesura és la lluita contra el frau i, per això, està inclòs a la Llei Antifrau. El sistema Verifactu entra en vigor en dues fases: l'1 de gener de 2026 per a les societats subjectes a l'Impost de Societats i l'1 de juliol de 2026 per a la resta d'empreses i autònoms. Serà d'aplicació a Espanya, llevat del País Basc i Navarra, que segueixen una regulació pròpia.
La mesura està despertant diversos dubtes en el teixit empresarial, sent la més habitual la confusió entre el sistema de facturació Verifactu i la factura electrònica, "que no és el mateix", adverteixen els experts. De fet, la factura electrònica és un projecte que s'implantarà a posteriori i que penja de la Llei Crea i Creix, fa també obligatòria la factura electrònica per a totes les relacions comercials entre empresaris i professionals a Espanya, a partir del 2026.
Els experts també apaivaguen la incertesa que ha despertat la mesura advertint empresaris i autònoms que "el Verifactu no és més que un sistema informàtic de facturació que, per les seves característiques, inclou una sèrie de paràmetres que fins a la data no era obligatori que constessin en les factures emeses", exposen des de la consultora Avincla.
Aquests requisits són, a grans trets, els següents:
- Traçabilitat. Des de la creació de la factura fins que es tramita, qualsevol dada introduïda o modificada ha d'estar datada.
- Integritat i inalterabilitat. Per això, hi ha una estreta vigilància un cop generada i registrada una factura, perquè no es podrà alterar sense que el programari ho detecti.
- Conservació, accessibilitat i llegibilitat. Les empreses hauran de conservar l'arxiu de les factures un mínim de 4 anys. I aquestes han de ser accessibles i llegibles durant aquest temps, tant per a Hisenda com per als clients.
- Registre. Qualsevol modificació en la factura quedarà registrada i Hisenda podrà fer-ne el seguiment sense cap problema. No oblidem que el sistema s'ha dissenyat per extremar el control sobre el frau fiscal.
- Codi QR. Per garantir aquest control, i en temps de tecnologia avançada, les factures portaran incorporat un codi QR amb informació. Principalment, NIF de l'emissor, número de factura, data d'emissió i import total.
Què hi guanya amb això Hisenda? Una major eficàcia en la comprovació de les transaccions que realitzen les empreses per dur a terme les seves activitats, assenyalen des d'Avincla. La consultoria també alerta empreses i autònoms que el sistema s'ha llançat amb un reglament sancionador "exigent", ja que les multes varien segons la infracció, sent les més comunes 50.000 euros per exercici fiscal per a usuaris que utilitzin programari no homologat i 150.000 euros per exercici fiscal i tipus de programari per a fabricants que venguin programes no conformes. "No únicament tindrà responsabilitats l'empresa o l'autònom, sinó també el proveïdor informàtic, sigui intern o extern a l'empresa".
D'aquí, un dels principals consells de Marta Bové, sòcia directora d'Avincla Fiscal: "Els responsables dels negocis es deixin aconsellar pels seus proveïdors de confiança i els exigeixin la certificació dels respectius programes, un procediment que ha obert la mateixa Agència Tributària i que està duent a terme en els últims mesos". A més, per evitar problemes posteriors, "el programari que s'instal·li, com que estarà sotmès segurament a actualitzacions successives, és bo pactar amb el proveïdor de les eines que totes les actualitzacions també seran certificades per Hisenda, altrament hi pot haver problemes més endavant". De fet, els desenvolupadors de programari de facturació hauran de tenir els seus programes adaptats i homologats al juliol de 2025.
Per a la micro i petita empresa, a més dels autònoms i professionals per compte propi, el consell és també un altre, habituar-se a l'ús del programa Verifactu gratuït que Hisenda ha posat a disposició de tots els contribuents afectats que no vulguin o no puguin desemborsar el pagament d'un programari extern. Per a aquelles empreses que disposen de sistemes informàtics desenvolupats internament pels seus equips d'IT, la recomanació és que "sempre ha de comptar amb la certificació que emet Hisenda".
"Verifactu tant sí com no", argumenten a Avincla. Fan referència a optar per aquesta primera opció, amb la remissió automàtica i immediata dels registres de facturació a l'Agència Tributària, i descartar la probabilitat de conservar les factures internament sense remetre a Hisenda de forma instantània perquè "és una forma de ser més transparent que, en definitiva, atorga més confiança a clients i proveïdors del negoci".
Altres afectats i les excepcions
Marta Bové, sòcia directora d'Avincla Fiscal, insisteix als contribuents que verifiquin si poden veure's afectats per l'obligatorietat del Verifactu. Adverteix, en concret, els ciutadans no residents a Espanya però amb interessos econòmics al país, i també les comunitats de béns -a excepció de les energètiques- que fan activitats econòmiques -vegeu una promoció immobiliària-.
Contràriament, en primer lloc, queden exempts de l'obligatorietat aquelles empreses i professionals acollits al Subministrament Immediat d'Informació (SII) amb l'Agència Tributària; és a dir, aquells que envien el detall dels registres de facturació en un termini de quatre dies a través de la Seu electrònica de l'Agència Tributària i no tenen l'obligació de presentar els models 347 (operacions amb terceres persones) i 390 (resum anual de l'IVA)
Tampocó compliran amb el Verifactu els contribuents acollits al règim especial d'activitats agrícoles i ramaderes o alguns casos d'activitats de comerç al detall; els que no tinguin obligació d'emetre factures ni justificants de venda -per exemple els propietaris d'immobles de lloguer-; i, finalment, aquells que utilitzin el sistema TicketBAI al País Basc i Navarra -equivalent a Verifactu en els territoris forals-.