En aquest article tocarem una d'aquestes tantes històries que ha deixat l'iPhone des del seu llançament original el 2007, tot i que és una que segurament no es podria explicar si una persona no hagués confiat en Steve Jobs dos anys abans del seu llançament original. És clar que el visionari d'Apple ja tenia tot preparat per llançar un dels dispositius que tornaria a canviar la història de la marca després del Macintosh el 1984 i l'iPod el 2001. Va ser un empresari japonès que va confiar i va invertir en l'iPhone i que va ajudar a catapultar el seu llançament d'aquesta manera. Una història que prové de la biografia de Masayoshi Son, "Gambling Man", represa per WIRED.

Steve Jobs i Masayoshi Son, una mostra que les relacions de negocis són crucials

El fundador i director executiu de SoftBank, Masayoshi Son, va tenir una fructífera relació de negocis amb Jobs. Una aliança que va ser clau en la història de l'iPhone des d'abans del seu llançament final. No podria explicar-se sense aquella primera trobada a la fira Comdex de Las Vegas als anys 80. Les seves empreses ja existien tot i que Jobs es trobava en aquell moment fora d'Apple.

Dues de les ments més privilegiades no van deixar de tenir contacte i el que va cridar l'atenció va ser que conversaven sobre les possibles tendències del futur. El 2005 per ser exactes Jobs va mostrar un esbós d'un nou dispositiu. Aquest dispositiu que, com va dir en la seva presentació el 2007, revolucionaria la tecnologia amb una pantalla tàctil i un sistema operatiu increïble.

Ho va apostar tot per Steve Jobs i per l'iPhone 2 anys abans del seu llançament. Li va sortir bé

Steve Jobs presentant l'iPhone el 2007

Abans que pogués materialitzar-se al cent per cent, Jobs i Son van acordar un dels principals negocis de l'iPhone que va ajudar a projectar-lo al món sencer. En aquell moment, cap mercat no anava a apostar per un dispositiu nou que no tenia el suport de cap companyia mòbil. SoftBank va tenir els drets de distribució exclusius al Japó de l'iPhone a canvi d'una inversió, a més de comprometre's a ser operador mòbil. En aquell moment, SoftBank no era una firma dedicada a la telefonia, per la qual cosa Masayoshi Son va adquirir Vodafone Japó l'any 2006. L'iPhone es va llançar als Estats Units el 2007 i un any després va arribar al Japó en exclusiva amb SoftBank i Vodafone.

Una història d'èxit, tot i que la poca comunicació posterior entre ells va acabar per concloure el negoci

Durant aquells anys, Vodafone es va posicionar com el millor operador de telefonia al Japó tenint una quota de mercat del 17% al 23% fins a l'any 2011. Això va permetre també l'obertura de més competència i generant inversions en aquesta matèria. El desafortunat va ser com es va perdre la comunicació entre ambdós genis. El 2011 va ser un any difícil ja que Steve Jobs començava a emmalaltir de gravetat i a tenir menys aparicions públiques. Masayoshi Son ja no tenia contacte amb ell i el distanciament en la seva relació de negocis va acabar per esfumar-se.

El cop de realitat va arribar molt aviat ja que altres competidors van començar a enfortir-se, en conseqüència SoftBank va perdre l'exclusiva de l'iPhone i altres operadors ja podien tenir-lo sense cap pega. Per a Masayoshi Son va acabar sent una de les bases del seu negoci actual ja que va continuar invertint i es va convertir en part de Sprint Corporation durant el 2013. Fins al 2020 va aconseguir fusionar-se amb T-Mobile, i no conforme amb això, va adquirir la firma Arm Holdings dedicada al disseny de CPUs.

Masayoshi Son i Steve Jobs

Masayoshi Son, el primer inversor que va confiar en l'iPhone

Si Steve Jobs seguís viu, segurament el negoci de l'iPhone al Japó no hauria estat l'únic entre ell i Son. Ni tan sols podem dimensionar el que seria l'iPhone avui dia si Jobs continués liderant la seva empresa com a CEO. Sens dubte és una gran història a valorar sobre com un directiu a milers de quilòmetres de distància va confiar cegament en el que era un esbós en aquell moment.

Després de 20 anys d'aquesta història, un nou dispositiu està a punt de llançar-se com en el seu moment va passar amb l'iPhone original. En aquest cas ja no es tracta de tenir exclusives ni inversions addicionals, Apple té tota una maquinària per explotar-lo el millor possible, l'iPhone plegable podria marcar una nova etapa juntament amb Apple Vision Pro, una era que a poc a poc comença a allunyar-se del que alguna vegada Steve Jobs va somiar que podia fer amb un dispositiu revolucionari amb pantalla tàctil i un sistema operatiu.