En paral·lel a la seva estratègia pròpia de descarbonització, el govern autonòmic de Catalunya vol fomentar l’ús d’energies netes als sectors empresarials. Per aconseguir-ho, es destinen 4,7 milions d’euros per dotar una línia d’ajuts i crear una xarxa d’Oficines Empresarials i Col·legials d’impuls a la transició energètica. Aquestes subvencions, que gestionarà l’Institut Català d’Energia (ICAEN), tenen com a finalitat donar suport a les entitats empresarials i col·legials per impulsar actuacions de generació renovable i d'eficiència energètica en l’àmbit de les empreses de Catalunya, especialment petites i mitjanes, i també per fomentar-ne la participació en projectes de constitució i desenvolupament de comunitats energètiques.

 

Per tot el Principat

Aquestes oficines, que estaran distribuïdes arreu del territori, tindran com a funcions l’acompanyament integral a projectes de generació renovable o d’emmagatzematge d'energia a partir de fonts renovables, als projectes d'eficiència energètica i també als de mobilitat elèctrica, i el suport a la implicació i participació de les empreses en projectes de comunitats d’energia. També hauran de promoure la divulgació, comunicació i difusió de totes aquestes pràctiques.

Els beneficiaris, que seran les entitats i agrupacions empresarials, les cambres de comerç de Catalunya i les corporacions professionals de dret públic (col·legis professionals i consells de col·legis professionals), hauran de presentar un programa de treball de dos anys, i podran optar a un ajut màxim de 200.000 euros per oficina.

Nou model energètic

La creació de les Oficines Empresarials i Col·legials d’impuls a la transició energètica pretén aprofundir en la transició cap a un nou model energètic més net, sostenible, democràtic i participatiu que viu Catalunya. La intenció és incentivar la descentralització, per tal que en tot el territori hi hagi unitats i equips que puguin donar suport, tant tècnic com administratiu i de manera local, a projectes de transició energètica. La nova xarxa arriba desprès que la Generalitat hagi creat una altra xarxa complementària: la d’Oficines Comarcals de Transició Energètica. Aquestes oficines, creades per tal que les entitats locals disposessin de recursos i de coneixement tècnic per acompanyar projectes de transició energètica, són avui un total de 41 oficines. L’actuació coordinada d’aquestes dues xarxes ha de contribuir a dinamitzar projectes i actuacions per a l’impuls local de la transició energètica.