Quantes vegades t'han trucat per presentar-te una oferta inigualable de telefonia, electricitat, aigua, gas, serveis legals, serveis sanitaris o de qualsevol altra cosa exigint-te, a més, que prenguessis la decisió de contractar ràpid, sense pensar-lo molt i, per descomptat, sense comparar amb res? Ho han fet a hores a on aguantar l'argumentari de venda en qüestió era, justament, el que menys et venia menys de gust? Segur que centenars; pot ser que, fins i tot, alguna d'aquestes vegades hagi estat avui mateix. Doncs bé, si la norma que van aprovar el passat 29 de juny de 2022 i que entrarà en vigor aquest proper dia 29 funciona, tal cosa no et tornarà a passar.
Article categòric
La norma a què ens referim és la Llei General de Telecomunicacions i en ella es fixa que els usuaris finals tenen dret a no rebre trucades de comunicació comercial no desitjades. S'indica, en concret, al seu article 66 i serveix tant per a mòbils com per a fixos espanyols. Per tant, i a partir d'aquest dia 29, qualsevol empresa que realitzi trucades d'aquest tipus podrà ser objecte de denúncia davant de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades i aquesta haurà d'activar un expedient sancionador. En tots els casos, per descomptat, les trucades s'han de rebre sense que hagi existit consentiment previ, així que convé repassar a qui hem donat permís per a tals menesters, cosa que, d'altra banda és molt difícil saber. En el text normatiu el que s'indica és el que segueix: "respecte a la protecció de dades personals i la privacitat en relació amb les comunicacions no sol·licitades els usuaris finals dels serveis de comunicacions interpersonals disponibles al públic basats en la numeració tindran els següents drets: a) a no rebre trucades automàtiques sense intervenció humana o missatges de fax, amb finalitats de comunicació comercial sense haver prestat el seu consentiment previ per a això; b) a no rebre trucades no desitjades amb finalitats de comunicació comercial, tret que existeixi consentiment previ del mateix usuari per rebre aquest tipus de comunicacions comercials o tret que la comunicació pugui emparar-se en una altra base de legitimació de les previstes a l'article 6.1 del Reglament (UE) 2016/679 de tractament de dades personals"
I, no; no val trucar des d'altres països
Si la trucada no desitjada procedeix d'un call center ubicat a l'estranger –les plataformes d'emissió d'ofertes comercials de les empreses de serveis solen estar deslocalitzades a Sud-amèrica o el Nord de l'Àfrica per aprofitar el coneixement en idiomes de la població i els sous baixos que accepten- la denúncia també podrà tramitar-se sempre que la trucada busqui comercialitzar béns o serveis a Espanya. Podrem una vegada per sempre dormir la migdiada amb tranquil·litat i sense que ningú ens molesti amb ofertes inigualables que, la major part de vegades, solen encobrir intents d'estafa? Segurament, no perquè, de tota manera, i veient com en alguns call center s'obliga els treballadors a continuar emetent trucades fins i tot amb un company de cos present, cosa estranya serà que la norma s'atengui al peu de la lletra. Ja trobaran la manera de continuar torturant-nos i/o explotant-se, perquè treballar en un d'aquests llocs no et vacuna contra l'assetjament comercial. No són tots, perquè també hi ha gent professional en aquest sector, però els responsables call center per als qui s'ha pensat la norma van mancats de qualsevol mena d'escrúpol.