El liti, de moment és hegemònic en la fabricació de bateries, però a tot el món fa anys que s'experimenta amb alternatives. A la Universitat Edith Cowan de Perth (Austràlia), per exemple, estan experimentant amb zinc.

research xous zinc ai 1160x870
 

Limitacions

Les bateries de liti, malgrat la seva popularitat, s'enfronten a diferents limitacions vinculades a costos, disponibilitat de recursos i seguretat. Totes elles, consideren des de la Universitat Edith Cowan, es poden superar amb les piles recarregables de zinc i aire, que destaquen pel seu baix cost, la seva alta densitat energètica, la seva seguretat inherent i el seu caràcter sostenible. Així opina, almenys Muhammad Rizwan Azhar doctor a la Universitat Edith Cowan i un dels responsables del projecte.

Com són?

Una pila de zinc-aire inclou un elèctrode negatiu de zinc, un electròlit alcalí i un elèctrode positiu d'aire i el nou disseny desenvolupat a Austràlia supera la que fins ara eren les seves principals limitacions: l'escassa potència de sortida i la seva limitada vida útil. "El nou disseny ha estat tan eficient que ha suprimit la resistència interna de les piles i la seva tensió s'ha aproximat a la teòrica, la qual cosa ha donat lloc a una elevada densitat de potència màxima i una estabilitat ultrallarga", afirma el Dr. Azhar. Austràlia, a més, és molt rica en zinc, ja que disposa del 20% de les reserves mundials. Aquesta circumstància converteix el desenvolupament d'aquestes bateries en una inversió de futur per a l'economia del país.