La Comissió Europea ha anunciat avui l’aprovació del projecte promogut per un consorci format per 21 entitats, empreses i centres tecnològics de Catalunya, França i la resta de l’Estat per desenvolupar un corredor transfronterer on poder dur a terme proves amb vehicles autònoms i connectatsEl 5GMed Corridor (corredor 5G del Mediterrani) provarà serveis de mobilitat connectada i automatitzada i de comunicacions mòbils a l’autopista i el ferrocarril entre Figueres i Perpinyà sobre una infraestructura de xarxa mòbil 5G que oferirà serveis de connectivitat al llarg d’aquest corredor.

El conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, ho ha celebrat a través de Twitter: "Gran notícia per a l’economia catalana. La Comissió Europea acaba d'anunciar que el corredor 5G del Mediterrani es posa en marxa! Catalunya està en disposició de liderar la mobilitat del futur!".

 El corredor 5G del Mediterrani, el projecte de la Generalitat i Occitània que havia vetat el ministeri d'Afers Exteriors, vol ser un espai que discorre al llarg de l'autopista AP-7 i l'E-9 entre Catalunya i França per on puguin circular els vehicles del futur: cotxes autònoms i connectats, sense conductor, gràcies a la tecnologia mòbil 5G, pensat per als passatgers i per a les mercaderies. El govern espanyol es va oposar inicialment perquè el document que s'havia de signar no s'adequava al llenguatge jurídic i proposava modificacions com parlar de Catalunya com a regió o part signant i no com a país i que no es parli de ministeri ni de ministre sinó de departament i cap de departament. Posteriorment va negar aquesta informació.

Catalunya forma part d'un dels tres nous projectes aprovats juntament amb la zona dels Balcans i els Països Baixos amb Bèlgica. Els tres nous projectes transfronterers 5G dissenyaran, provaran i validaran els casos d’ús en l’àmbit de la mobilitat i el transport. Ampliaran la validació de funcions de mobilitat connectades i automatitzades a carreteres, trens, ports i rutes marítimes. Cada projecte proporcionarà una infraestructura de xarxa 5G que ofereix funcions de diversos serveis i multiaplicacions a diversos mitjans de transport, com ara cotxes, camions, trens o vaixells, així com una connectivitat millorada per als usuaris públics. El seu pressupost és de 41 milions d'euros, dels quals 31,1 milions d'euros són fons de la UE.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat