Segons dades d'Eurocontrol, l'Organització Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria, el 20% dels vols que han aterrat en aeroports espanyols durant 2024 ha arribat amb retard a la seva destinació|destí. Tanmateix, els retards no generen dret automàtic a una indemnització.
Temps de demora
El passatger ha d'arribar a la seva destinació final tres o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista per la companyia aèria. Per tant, no importa a quina hora havia de sortir el primer vol, sinó a quina hora havia d'arribar el passatger a la seva destinació final. Això significa que si el client tenia una escala molt llarga en meitat del seu viatge que es veu escurçada pel retard, però que no implica arribar tard a la destinació final, no es tindrà dret a indemnització econòmica". El Reglament (CE) 261/2004 fixa tres sumes d'indemnització en funció del trajecte del vol. Així, en vols de fins a 1.500km de distància es fixa en 250 euros.
En cas de vols d'entre 1500 km i 3000 km, assoleix els 400 euros i en vols de més de 3000 km, els 600 euros. El Reglament indica una excepció i és el fet que l'aerolínia pugui demostrar que el retard de més de 3 hores ha estat provocat per una causa extraordinària i que ha fet tot el possible per evitar el retard. Aquestes causes extraordinàries estan taxades i són la inestabilitat política al país d'origen o destinació, les condicions meteorològiques incompatibles amb el vol, els riscos per a la seguretat, les deficiències inesperades en l'avió o les vagues que afectin a les operacions d'una companyia, La sobra de personal propi no és causa extraordinària.
Fins a cinc anys per reclamar
El passatger disposa de fins a 5 anys per intentar reclamar ell mateix davant de l'aerolínia o per tramitar la incidència. Per fer-ho, existeixen empreses especialitzades com Reclamio.com que faciliten els tràmits. Gairebé sempre, convé recordar-ho, la companyia aèria complicarà el procés tot el possible perquè el passatger desisteixi.