Es diuen E-Denuncia,en el cas de la Guàrdia Civil; Oficina Virtual de Denúncies, si parlem de la Policia Nacional; o Denúncies per Internet si es tracta dels Mossos d'Esquadra. Són serveis que estan disponibles a la xarxa fa mesos i que, cíclicament, publiciten els diferents cossos de seguretat a través de les seves xarxes socials. La Guàrdia Civil, per exemple, ho ha fet aquests dies, però tots coincideixen en una cosa: exigeixen, si es vol que la denúncia que es presenta tingui validesa jurídica, que el ciutadà es personi a la caserna durant les hores següents.

denúncia

Només per a determinats fets.

Segons explica la Guàrdia Civil, el seu sistema serveix només per fer denúncies sobre pèrdues i extraviaments de documents o troballa dels mateixos i, també, per a qüestions tals com robatoris de vehicles i d'efectes que s'han deixat a l'interior dels mateixos, furts en els quals no existeixi violència i danys sense autors coneguts. Els Mossos d'Esquadra especifiquen igualment al seu web una mica similar: en el seu cas, assenyalen que el seu sistema no és la via adequada per denunciar cap fet en el qual hagi existit violència física sobre persones o possibles delictes en els quals la víctima sigui en condicions d'identificar els autors. La Policia Nacional és fins i tot més explícita, perquè indica que la seva Oficina Virtual no és un canal adequat si el fet que es pretén denunciar s'ha produït amb violència física o intimidació, si l'autor del possible delicte és conegut de la víctima o podria ser reconegut per aquesta, si es té constància de l'existència d'eventuals testimonis, si el delicte s'està cometent in fraganti o si els fets tenen naturalesa violenta o sexual. Si el denunciant és menor, tampoc no és un sistema vàlid.

Sistema de recollida de dades

Per si mateix, els diferents sistemes de denúncies virtuals no són més que aplicadors web més o menys ben desenvolupats que permeten comunicar fets concrets a un cos de seguretat sense que el tràmit, segons tot indica, tingui més validesa legal que la mera comunicació, ja que s'explica ben clar en tots els casos que, perquè la denúncia tingui validesa legal. haurà de ser ratificada posteriorment de forma presencial. En tot cas, sí que s'indica també que, si els fets que es comuniquen són falsos, els autors de la comunicació podrien ser perseguits. Davant de què estem? Davant d'un veritable avenç o, simplement i en una època en què gairebé tot es pot fer amb signatura electrònica, davant d'un placebo que tranquil·litza momentàniament i poc més?