Les bateries d'ions de liti tenen diversos problemes: es degraden, pesen molt i, a més, ofereixen autonomia limitada. Quan el que mouen és un cotxe són, per descomptat, problemes seriosos, però no insalvables –o inassumibles- però si el que mouen és una màquina que vola –i que pot caure- l'assumpte es complica. Per això, tots els experts en mobilitat coincideixen que, si efectivament el transport aeri ha de descarbonitzar-se, haurà de ser de la mà de l'hidrogen o de qualsevol altre combustible, perquè utilitzar bateries no és operatiu: l'espai i el pes estan limitats en un avió. Ara, una empresa americana anomenada Universal Hydrogen, està a punt de posar en servei el primer avió propulsat amb motors d'hidrogen. Funcionarà, això sí, en una línia regional.

Regional Aircraft1
 

Proves reeixides

L'avió de flama Dash 8-300 i ja s'han fet les primeres proves. Disposen, de fet del certificat de l'Administració Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA) per realitzar vols experimentals i esperen completar aviat la primera de les seves singladures aèries. L'anunci arriba poc després que Rolls-Royce hagi completat proves amb un motor convencional que han aconseguit fer funcionar amb hidrogen i el primer vol del Dash 8-300 tindrà lloc ben aviat. L'enlairament, ho tenen ja decidit, serà des de l'aeroport Internacional del Comtat de Grant, en Moses Lake (Washington). Fins a la data, només un altre avió, un Tupolev Tu-155 ha volat utilitzant hidrogen. Ho va fer el 1988 dins d'un programa que l'Aeroflot i la Força Aèria Soviètica van activar per a cfomprobar si era factible utilitzar combustibles alternatius en aviació. Va arribar a volar fins i tot en 100 ocasions i es conserva a l'Aeroport de Ramenskoye, a prop de Moscou.

Connexió soviètica

El Dash 8-300 té capacitat per a 50 passatgers, molt menys que el Tupolev Tu-155, un avió desenvolupat sobre la base del Tu-154, un avió comercial soviètic dissenyat el 1968 que s'utilitzava, també, en vols regionals de mitjana distancia i que podria transportar fins a 180 passatgers. L'experiment activat amb el Tu-155 formava part d'un pla que pretenia que tots els avions de l'URSS es moguessin entorn de 2015 amb hidrogen. Abans, com l'hidrogen líquid era molt car en l'època, es pretenia utilitzar gas natural, que se subministraria a les aeronaus als aeroports. La caiguda de l'URSS va frenar el pla però, en aquells anys en què el Tu-155 volava, Paul Eremenko, conseller delegat d'Universal Hydrogen, tenia 9 o 10 anys. Avui, després de mudar-se al costat del seu pare el matemàtic Alexandre Eremenko des de la qual cosa avui és Ucraïna als Estats Units, es va acabar graduant en Aeronàutica en el Massachussets Institute of Technology. Avui, és el gran impulsor de l'hidrogen aeronàutic. Al final i potser, l'URSS no era un país tan retardat com es pensa.