De tant en tant és molt bo veure com era una marca per veure com va evolucionar amb el pas dels anys. En aquestes cerques vam trobar aquesta notícia que podria succeir a qualsevol país del món, encara que pel títol segurament ja saps que és una cosa que podria succeir només a la Xina. Fa 13 anys, Reuters es feia ressò d'Apple Store falses a la ciutat de Kunming, província de Yunnan al sud-oest de la Xina. Casualment, la troballa va ser possible gràcies al fet que en aquells temps un blog a WordPress va denunciar el fet. En veure les imatges podem veure un local que té en essència tot el que es necessitava per acreditar una Apple Store: el logotip en blanc, taules de fusta i el personal alegre degudament uniformat. Com es va descobrir que era fals? El nom d'"Apple Store" juntament amb el logotip no lluïa gens familiar i original. Es va comprovar que en aquell moment Apple no tenia botigues en aquella ciutat i que només existien 13 revenedors autoritzats però no tenien el permís per anomenar-se Apple Store.
Una estafa total de l'Apple Store de Kunming, els empleats no sabien que era falsa

Una Apple Store falsa en ple 2011. Foto: Reuters
La persona anònima en aquell temps va manifestar que era "una estafa preciosa, brillant, la millor estafa que s'hagi vist". El més increïble de l'assumpte és que, conversant amb els empleats d'aquell lloc, donaven crèdit que treballaven per a Apple. En aquell moment no estava tan clar si els productes eren falsos també. Recordem que actualment existeix una vasta quantitat de dispositius i accessoris que llueixen tal qual com els productes d'Apple però són falsos.
Aconseguir productes d'Apple a la Xina a províncies en aquells anys era complicat, tot i que molts revenedors viatjaven a l'estranger per introduir-los a aquestes províncies. Les úniques botigues existents en aquells anys eren les de Xangai i Pequín, aquesta última la cataloguem a iPadizate com una de les millors del món. En el cas de l'Apple Store falsa, després es va aconseguir comprovar que els productes eren fidels. Anunciaven l'iPhone 4, l'iPad 2, MacBook Pro i molts cartells dels productes que en aquell temps lluïen perfectes.

Apple Store falsa a Kunming, Xina. Foto: Reuters
Es va dur a terme una investigació després que va esdevenir com a notícia
El blog va arribar a ulls de diverses parts del món i a Kunming, les autoritats es van donar a la tasca de realitzar la seva pròpia investigació començant amb les fotografies que s'havien publicat a internet. En un inici es van trobar 5 botigues falses, 2 es van tancar immediatament per comercialitzar sense permís d'acord amb una nota de 2011 de la BBC.

Així es veien les taules de l'Apple Store falsa. Foto: Reuters
Finalment van trobar 22 botigues falses que utilitzaven de manera il·legal la marca i el logotip d'Apple. Les autoritats de la ciutat xinesa van alertar d'aquesta sèrie de botigues i temps després els funcionaris públics van prendre mesures dràstiques contra elles. Com qualsevol país legal i civilitzat, les lleis xineses indiquen que està expressament prohibit "copiar l'aparença d'una altra empresa sense permís". Temps després, l'organisme encarregat de botigues minoristes de Kunming va definir un canal públic per a denúncies de botigues Apple no autoritzades que intentessin obrir en el futur.

Els productes d'Apple no eren falsos sinó exportats il·legalment. Foto: Reuters
Anys més tard, Apple Kunming va obrir de forma oficial
La popularitat d'Apple va provocar que arribessin més obertures d'Apple Store oficials. Actualment, la Xina és el segon país amb més botigues d'Apple, segons Statista el 2023. El 2024, ja són 57 botigues sumant la última obertura d'Apple Jing'an.
A Kunming, Apple va obrir les seves portes el 21 de gener de 2017. Com es pot llegir en aquesta pàgina dedicada al fet, l'obertura d'aquesta botiga i moltes en aquells anys es va deure a una baixa participació de mercat. Encara en aquells anys i en els que vivim actualment, a la Xina s'exhibeix una gran quantitat de productes que "semblen ser oficials".

Apple Store Kunming obre les seves portes el 2017
Pocs anys abans de l'obertura oficial, Business Insider també va poder testificar que aquest model de botigues seguia en funcionament. Ara es destacaven per portar els iPhone al mateix temps que a la resta del món. Hi va haver un moment en què els iPhone es llançaven per onades, és a dir, primer l'onada dels Estats Units i alguns països europeus, després a Espanya i la resta d'Europa, fins a una tercera onada que deixaven a països d'Àsia. Ja no es distingia si un usuari comprava el seu iPhone en una Apple Store oficial o una de les còpies com la del 2011.
Actualment, és una de les Apple Store més importants a causa de la seva ubicació geogràfica dins de la província xinesa de Yunnan. Vaja que aquesta història encara es continua explicant fins a aquests dies. Coneixes algun altre país del món en què es facin passar per Apple Store oficials?