Siguis o no fan de les curses de cotxes, segurament saps el què és la Fórmula 1 o, fins i tot, has vist alguna competició per televisió, però és possible que no tinguis ni idea de de què és la Fórmula E. Es tracta de la variant amb vehicles monoplaces totalment elèctrics; competició organitzada per la FIA (Federació Internacional de l'Automòbil).

Amb un debut fa més de 10 anys a Pequín (Xina), en la Fórmula E es posa a prova el potencial de la mobilitat elèctrica, a més de promoure la sostenibilitat en l'automobilisme. Com hem comentat en el primer paràgraf, el disseny dels cotxes són semblants als de Fórmula 1, però estan impulsats totalment per bateries recarregables. Les curses solen tenir una durada de 45 minuts, aproximadament, i transcorren per circuits urbans temporals dissenyats exclusivament per a l'esdeveniment.

Fa uns dies, va finalitzar l'onzena temporada de Fórmula E a Londres, on va debutar la tercera generació de monoplaces elèctrics (Fórmula E Gen3), que representa l'evolució tècnica més important des que va començar la categoria l'any 2014, implementant millores en velocitat, eficiència i maneig. Si el canvi ja és notable en la generació actual, ho serà encara més en la pròxima.

L'aerodinàmica podria canviar les regles del joc en la pròxima temporada de Fórmula E

Els vehicles de Fórmula E de tercera generació poden accelerar de 0 a 100 quilòmetres per hora en només dos segons, sent més ràpids que els de Fórmula 1. Són molt més ràpids, àgils i eficients, amb una potència en cursa de 350 kW, i a prop del 40 % de l'energia de cursa es recupera en les frenades (els frens són només regeneratius, ja no hi ha frens hidràulics posteriors).

La cuarta generació de vehicles de Fórmula E serà tota una revolució. S'introduirà a partir de la tretzena temporada (2026-2027), i oferirà un salt enorme en rendiment, eficiència i disseny respecte a l'actual. La tracció total serà permanent, i els monoplaces tindran 804 CV (600 kW). Aquests canvis estaran units a una mida més gran, ja que seran més llargs i amples, amb una distància entre eixos 375 mm major i un pes en buit de 1.016 quilograms (poc més d'una tona).

Els pneumàtics també canviaran: els Hankook passaran a ser Bridgestone, més amples i tous. Vincent Gaillardot, director tècnic de la FIA per a la Fórmula E. va comentar: "Crec que quan vam establir l'objectiu de l'automòbil Gen 4, gràcies a la millora de la tecnologia elèctrica —principalment les cel·les, per ser honest—, definitivament el nostre enfocament era mostrar el rendiment de l'automòbil ".

A més de ser més grans i pesats, els equips també tindran configuracions d'alta i baixa càrrega aerodinàmica, la qual cosa pot canviar radicalment la competició. "Aquest va ser un tema candent. Sense atenuació: rendiment del cotxe, rendiment del cotxe, rendiment del cotxe. Per això vaig optar pels 600 quilowatts. Per això el pneumàtic d'alt agarri, la càrrega aerodinàmica, etc., perquè abans no era possible. Així que vam haver de sacrificar altres aspectes per fer l'espectacle i sacrificar el rendiment. Aquesta vegada, no sacrifiquem res".