Fins a 16 aeroports nacionals nord-americans entre els quals es compten aeròdroms de ciutats com Chicago, Boston, Detroit, Miami o Salt Lake participen aquests dies en els assajos que la TSA, l'entitat que gestiona en USA la seguretat del transport aeri, està realitzant amb un sistema de reconeixement facial. Si funciona bé, la TSA l'estendrà a la resta d'aeroports nord-americans. De moment, només s'utilitzava en aeroports internacionals i amb estrangers. A Espanya, només en controls fronterers i en aeroports internacionals, es vol posar en marxa un sistema similar el 2023.

reconeixement facial
 

 

Com funciona?

La tecnologia que s'utilitza funciona de manera similar a què utilitzen els smartphones que es desbloquegen mitjançant el reconeixement fàcil de l'usuari, però comparant la imatge que obté la càmera amb què apareix als documents d'identificació que presenta l'usuari al sistema. Si les dues imatges casam, l'usuari pot passar i, si no, es queda a terra. Segons la TSA, els canvis de pentinat, petites cirurgies i de similars no afecten el sistema. "El seu impacte és insignificant", diuen. Amb tot, des de l'Institut Nacional de Ciència i Tecnologia Federal, s'adverteix que, segons un estudi de 2019, aquests sistemes de verificació són fins a 100 vegades menys precisos quan el subjecte pertany a un grup "minoritari".

Participació voluntària

De moment, la TSA permet que la verificació mitjançant el sistema de reconeixement facial sigui voluntària, però adverteix que si es prefereix el mètode tradicional, en el qual participa un agent, el temps d'espera serà més gran. Les dades que s'obtenen, promet la TSA, no s'utilitzaran amb finalitats policials.