Per a què respirem? Si et digués que "per viure", assegurança, et quedaries així que|tal com, però tècnicament estaria furtant-te informació: els éssers vius respirem per desfer-nos de l'excés d'electrons que es genera quan el nostre cos converteix els nutrients en energia; però això, que sembla un màxima vàlida per a tots els éssers vius, tampoc no acaba de ser cert: els bacteris del terra que viuen en les profunditats dels nostres oceans també són vius, però no tenen accés a l'oxigen. Com respiren, llavors? Un equip d'investigadors de la Universitat de Yale acaba de descobrir-ho.

Bacteria respira electricitat

Respiren electricitat

Els bacteris a què ens referim viuen en els abismes oceànics o enterrades sota terra i, per això, han desenvolupat un particular sistema per mantenir-se vives que implica utilitzar minerals i uns diminuts filaments anomenats nanocables.a través dels quals exhalen l'excés d'electrons. Així ho expliquen, almenys, un equip de científics de la Universitat de Yale a la revista Nature Communications. L'exposició a la llum dels nanocables que produeixen aquests bacteris genera, en concret, un augment de fins a 100 vegades en la conductivitat elèctrica. Els investigadors creuen que una proteïna que conté metalls coneguda com a citocrom OmcS forma els nanocables bacterians i actua com un fotoconductor natural. És, en definitiva una forma completament diferent de fer la fotosíntesi.

I això, per a què serveix?

Segons els experts responsables de l'estudi, el descobriment obre interessants perspectives per a la producció de productes químics, biocombustibles i altres materials biodegradables. El particular sistema de respiració dels bacteris del terra produeix un augment substancial en el corrent elèctric i, ara, el desafiament és fer-lo servir per a quelcom d'útil. Serviria, creïn els investigadors, fins i tot per capturar metà, un dels gasos que generen l'efecte d'hivernacle.