Després de dos intents fallits, que van acabar en explosions sobre l'Atlàntic, SpaceX torna a la càrrega. L'Administració Federal d'Aviació dels Estats Units ha autoritzat el llançament del novè vol de prova de la Starship, el coet més potent mai construït i peça clau en els plans d'Elon Musk per arribar a Mart. O en els de la NASA, per tornar a la Lluna.
Starship ultima una de les seves proves més espinoses després de mesos d'errors
El pròxim llançament de SpaceX no serà un llançament qualsevol. La FAA ha ampliat les zones d'exclusió aèria i marítima, tant als Estats Units com en altres països i la raó és que els errors anteriors han elevat el risc que alguna cosa surti malament. I si això passa, la runa pot recórrer centenars de quilòmetres abans d'assolir el mar.
En primer lloc, sabem que l'enlairament podria tenir lloc, com aviat, aquest dimarts 27 de maig i seria iniciat des de Starbase, la base espacial privada de SpaceX a Texas. Encara que no hi ha data oficial, els avisos a pilots i marins ja han estat emesos. Estaríem davant del tercer intent de vol amb la versió millorada del Starship, coneguda com a Block 2.
En les dues ocasions anteriors, que van tenir lloc en els mesos de gener i març, el vehicle va acabar desintegrant-se en l'alta atmosfera després de perdre el control, tot sembla indicar que per diversos errors en la segona etapa. Segons SpaceX, el primer incident es va deure a fugues de combustible causades per vibracions imprevistes, mentre que el segon, fins i tot sense causa oficial, apunta a un error similar.
La FAA, en l'actualitat, considera que el programa de proves pot reprendre's, encara que s'haurà de fer sota estrictes condicions. Hi haurà d'haver més de 1.600 milles nàutiques d'espai aeri restringit, al voltant de 3.000 quilòmetres, afectant més de 70 rutes comercials i internacionals. S'estima que uns 175 vols podrien patir retards mitjans de 40 minuts.
Els objectius de la nova prova tornen a ser els mateixos d'anteriors ocasions: assolir més de 160 quilòmetres d'altitud i una reentrada controlada sobre l'Índic, al nord-oest d'Austràlia. Tanmateix, en aquesta ocasió també es vol comprovar l'acompliment del nou escut tèrmic, un dels components crítics perquè Starship sigui reutilitzable.
De moment, sabem que ja està gairebé tot a punt, ja que tant la nau com el propulsor han superat, recentment, enceses estàtiques. Si el calendari es manté sense contratemps, la Starship podria alçar-se de nou en només uns dies. Això sí, el pronòstic meteorològic anticipa un 30% de probabilitat de tempestes. Tanmateix, qui va dir que l'exploració espacial era senzilla?