Aquests dies en què el món està fixant la vista en la missió Artemis II de la NASA i en les fotografies de la Terra i de la Lluna que han capturat amb un iPhone 17 Pro Max els seus astronautes, un equip de geòlegs alemanys i portuguesos ha aprofitat per confirmar el que la comunitat científica sospitava des de fa algun temps: el mar Mediterrani s'està tancant. Les plaques tectòniques d'Àfrica continuen avançant cap a Europa a través de l'Estret de Gibraltar.

El moviment de l'arc de Gibraltar

Un grup de geòlegs de la Universitat de Lisboa i de la Universitat de Johannes Gutenberg de Magúncia s'ha unit per dur a terme un model de simulació en tres dimensions que representa el moviment de les plaques tectòniques situades sota el mar a la zona coneguda com l'arc de Gibraltar.

El projecte ha estat liderat per João C. Duarte, professor de la Universitat de Lisboa, qui suggereix que Àfrica acabarà fusionant-se amb Europa aviat.

Les nostres simulacions han demostrat per primera vegada que aquesta forma de migració directa pot ocórrer

Aquest moviment geològic provocarà que l'Àfrica es fusioni amb Euràsia, formant un nou supercontinent. Els científics que han simulat el moviment de les plaques tectòniques africanes i europees asseguren que "serà aviat" i que l'estret de Gibraltar "està a punt de desaparèixer".

Malgrat això, tot i que els investigadors hagin determinat que el tancament del mar Mediterrani succeirà aviat, aquest és un terme relatiu i referent a l'escala temporal del planeta Terra. En realitat, les plaques tectòniques acabaran unint-se dins de milions d'anys. Concretament, dins d'entre 50 i 100 milions d'anys. Només un sospir per a un planeta que té més de 4.500 milions d'anys. L'estudi ha estat publicat a GeoScienceWorld.

Les plaques tectòniques africanes i eurasiàtiques coincideixen a la zona del Mediterrani i els seus moviments provoquen activitat sísmica i formació de muntanyes com els Alps. Però el seu moviment és molt lent, es desplacen a uns pocs centímetres per any. Gràcies a aquestes simulacions en 3D, es pot accelerar el procés per descobrir com convergiran les plaques i desxifrar l'evolució de l'arc de Gibraltar.

El pas que connecta l'oceà Atlàntic i el mar Mediterrani té els dies comptats i la unió d'Àfrica i Euràsia tindrà conseqüències molt greus per a la península Ibèrica. La subducció entre les plaques tectòniques provocarà terratrèmols d'una intensitat cada vegada més gran. Una cosa que ja s'està experimentant a les Illes Canàries. Recentment, s'han detectat més de 130 terratrèmols sota el Teide en els últims tres dies.