Molts de nosaltres tenim un altaveu intel·ligent a casa (o dos, o tres...), segurament desenvolupat per una gran companyia tecnològica. Pot ser que sigui un HomePod d'Apple, un Nest de Google o un Echo d'Amazon. Encara que similars en funcions, cadascun d'ells s'integra millor amb uns dispositius que amb d'altres, a més de comptar amb assistents de veu diferents.

Sens dubte, Alexa és un dels assistents de veu més populars del mercat. Ve de sèrie tant als altaveus com a les pantalles intel·ligents Echo i Echo Show d'Amazon, sense oblidar els reproductors multimèdia i televisors Fire TV. Encara que el gegant del comerç electrònic volia que els usuaris utilitzessin Alexa per realitzar compres online a la seva plataforma, el cert és que la immensa majoria amb prou feines utilitzen l'assistent per reproduir música, encendre o apagar algun llum, o demanar-li la informació meteorològica del dia.

Per incentivar el seu ús, Amazon va presentar a finals de febrer de 2025 Alexa+, una versió més avançada de l'assistent de veu. Impulsada per intel·ligència artificial generativa, millora notablement les converses, a més d'estar més personalitzada per a cada usuari i tenir la capacitat d'actuar en nom seu. El problema és que sustentar la IA costa molts diners, per la qual cosa el CEO d'Amazon ja ha deixat caure que, ben aviat, podríem haver d'aguantar anuncis mentre parlem amb Alexa.

Els anuncis d'Alexa+, una arma de doble tall

Alexa+ encara no estigui disponible a gran escala. Només un "afortunat" grup de clients nord-americans poden accedir al renovat assistent de veu. La companyia ha confirmat que arribarà a més països, però no s'espera que ho faci internacionalment fins a finals d'any. Això no significa que Amazon no estigui ja pensant com rendibilitzar el servei.

Durant una conferència amb inversors celebrada fa uns dies, Andy Jassy, CEO d'Amazon, va respondre a la pregunta d'un analista sobre el potencial d'Alexa+ per augmentar la interacció a llarg termini, a la qual cosa Jassy va respondre: "Crec que amb el temps hi haurà oportunitats, ja saps, a mesura que les persones participin en més converses de múltiples torns perquè la publicitat exerceixi un paper per ajudar a les persones a fer descobriments i també com a palanca per impulsar els ingressos".

Alexa, igual que molts altres assistents de veu, encara no suposa una despesa addicional per als usuaris. Amazon espera treure una mica de benefici a través d'Alexa+ en fer un paper més important en el comerç electrònic, incloent la reserva de restaurants, el seguiment i comanda de comestibles, així com la recomanació de contingut en streaming basat en els interessos declarats.

Segons els informes, Alexa hauria costat a Amazon al voltant de 25 mil milions de dòlars en quatre anys, per la qual cosa la companyia voldria disposar de més vies d'ingressos per rendibilitzar l'assistent de veu. Una d'elles serien els anuncis. De fet, a les pantalles intel·ligents Echo Show ja es mostren anuncis, i els que utilitzen els altaveus per escoltar música també podrien sentir-los. Alguns anunciants han mostrat interès a promocionar-se a través d'Alexa+.

Jassy va presentar els anuncis d'Alexa+ com una manera d'ajudar els usuaris a trobar contingut d'interès. El problema és que la funció sembla estar més orientada a resoldre els problemes financers d'Amazon que a ajudar els usuaris a descobrir novetats de forma ràpida i fiable. A més, el fet que en meitat en meitat d'una conversa amb l'assistent de veu aparegui publicitat d'un establiment o producte, o que la conversa hi derivi, no fa pinta de ser una experiència especialment agradable.