Webs, plataformes i altres productes digitals exerceixen papers crucials en la vida de les persones i, per això, la relació que existeix entre l'experiència de l'usuari (UX), el disseny de la interfície (UI) i la sa un món digital en constant expansió, on els llocs web i productes digitals exerceixen un paper central en la vida de les persones, la relació entre l'experiència de l'usuari (UX) i el disseny de la interfície (UI) i la salut mental del consumidor de continguts digitals ocupa i preocupa, ja que les pràctiques de disseny UX/UI no només defineixen la manera en com es presenta un producte o servei, sinó que configuren com s'interactua amb ell i poden afectar a l'equilibri emocional de l'usuari. El dilema rau a com ho fan.

1658153209674

 

Efectes nocius

Des d'Ironhack, el Lead Teacher UX/UI de l'escola Micael Katzman és clar: "certes experiències dels usuaris poden tenir efectes negatius en les seves emocions, actituds i benestar general. Per exemple, hi ha productes digitals que estan específicament dissenyats per ser addictius mitjançant l'abús dels sistemes de recompensa o satisfacció humana, i segons dades de l'Unicef Espanya, l'ús prolongat de les xarxes socials pot estar relacionat amb una propensió més gran a desenvolupar trastorns com la depressió i l'ansietat. Per tant, com dissenyadors tenim la responsabilitat de pensar i actuar sobre les conseqüències que aquests productes tenen sobre el benestar psicològic".

Es pot convertir el nociu en positiu?

Segons Ironhack, tot depèn del disseny UX/UI i de seguir, sempre i a tall de regles, unes pràctiques molt concretes com, per exemple, facilitar la interacció mitjançant dissenys simples que redueixin la sobrecàrrega cognitiva i la frustració o, també, facilitar sempre informació clara i immediata per evitar l'ansietat i la incertesa que es produeix en l'usuari quan aquest no està segur de si ha fet bé les coses. En aquest cas, és necessari proporcionar informació de context després de qualsevol acció que s'executi. El disseny, ja que els usuaris són diversos i amb diferents necessitats, ha de perseguir un objectiu: aconseguir que els productes digitals siguin accessibles per a qualsevol independentment dels seus coneixements tecnològics. Els continguts, a més, han de personalitzar-se i ser rellevants per al major nombre de persones possible i el disseny ha d'estar orientat a satisfer les necessitats i adaptar-se a les emocions dels usuaris i les seves perspectives. Tot, a més, depèn dels dissenyadors d'UX/UI, que exerceixen un paper crucial en la promoció d'experiències digitals saludables, expliquen des d'Ironhack, centre que ha format ja 1.500 estudiants a Espanya des de 2016.