Aeroports de Catalunya i, més en concret, les tres infraestructures que gestiona (els aeroports de Lleida-Alguaire i Andorra-la Seu d'Urgell i l'Aeròdrom de la Cerdanya) van tancar l'any 2023 amb 34 empreses instal·lades i una xifra rècord –per als seus registres- de 409 llocs de treball directes. De les tres infraestructures, la que més activitat concentra és la del pla de Lleida, però s'assembla molt poc a la que es preveia quan es va inaugurar la infraestructura el 2010.

Alguaire

Molt poc trànsit comercial

L'activitat de vols comercials a Lleida-Alguaire és limitada: El 2023 es va tancar amb 31.113 passatgers o, el que és el mateix, 85 diaris. Les xifres d'Andorra-La Seu són encara pitjors: 9.380 passatgers o, si es prefereix, 27 al dia. Què es fa llavors en aquests aeroports?

El cas de Lleida-Alguaire

L'Aeroport de Lleida- Alguaire funciona com a centre de formació de pilots i centre de manteniment d'aeronaus i proves de motors aeronàutics. Així, durant 2023, 97 alumnes de l'empresa de formació de pilots BAA Training, present a l'Aeroport des del 2018, van passar per les instal·lacions, que acullen també les activitats d'una altra escola de pilots, CESDA, que disposa d'una base a Alguaire que funciona de maig a octubre. Alhora, a la instal·lació s'han realitzat 52 proves de motors. Al temps, les dues empreses de manteniment d'aeronaus que treballen a l'Aeroport, (Servitec i JAS) es van ocupar de 16 aeronaus el 2023.

A més, Aeroports de Catalunya vol produir hidrogen verd a l'Aeroport de Lleida-Alguaire. Per aconseguir-ho, ha firmat amb l'empresa lleidatana Indox Energy Systems un contracte que permet la compra d'un electrolitzador, un equipament que s'ubicarà a l'aeroport i que permetrà produir hidrogen verd a partir del parc fotovoltaic existent. El contracte s'ha formalitzat aquest gener per un valor de 295.000 euros, sense comptar el manteniment durant dos anys, que té un import addicional de 19.000 euros. L'electrolitzador estarà disponible aquest estiu i una vegada es posi en funcionament, la producció d'hidrogen es provarà al mateix aeroport, completant així la primera fita del projecte de hub d'energia verda basat en l'hidrogen d'origen renovable.

Andorra-La Seu

L'aeroport d'Andorra-La Seu acull principalment consolida vols comercials regionals, corporatius i de feines aèries. En aquest àmbit, l'empresa xilena Air Lama ha establert recentment una nova base d'operacions. L'aeroport és també la base del Grup d'Actuacions Especials dels Bombers de la Generalitat (GRAE) – que previsiblement s'ampliarà durant el 2024-, que van efectuar 517 operacions des de l'aeroport el 2023, i d'activitats contra incendis i de fumigació, amb 152 operacions. Tant Andorra-La Seu com Alguaire, això sí, queden lluny de l'èxit de l'Aeroport de Terol, una instal·lació que s'ha convertit en el pàrquing d'avions més gran d'Europa i ocupa 900 persones.