Catalunya ho té clar: d’aquí al 2030 vol estendre el model de carretera 2+1 a 400 quilòmetres de la seva xarxa viària per evitar accidents frontals. Per aconseguir-ho, s’han programat un seguit d’actuacions valorades en 660 milions d’euros. Si tot arriba a bon terme, la Generalitat estima que es podran reduir entre un 80 i un 100% dels accidents mortals en els trams a on es programen les millores i en un 20% a tota la xarxa. Per a tota Espanya, el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana hs aprovat aquest mes de març la primera norma que regula aquesta mena de vials 2+1. Es tracta de la Orden Circular 1/2021 sobre Recomendaciones para el diseño de Carreteras 2+1 y carrils adicionals d'avançament. A la norma es conclou que aquests vials d'única plataforma amb separació entre els sentits de circulació ofereixen millors condicions de seguretat que les carreteres convencionals, permeten circular a velocitats mitjanes més elevades, són menys costoses que les autopistes i les autovies i que, també, generen menys afectacions ambientals i són més fàcils i ràpides de construir i dissenyar en ser més flexibles. 

thumb 210318 np carreteras 21 002
 

Un 7% de la xarxa

El programa pretén que “intervenint en el 7% de la xarxa, es pugui reduir la mortalitat un 20% en el total de carreteres de la Generalitat i en els trams on actuarem, reduir-la a zero o gairebé zero”, assenyalat el conseller Territori Juli Fernàndez.

D’aquí al 2030

Aquest programa d’actuacions fins al 2030 abasta la transformació de prop de 420 km de carreteres que actualment tenen un carril per sentit (1+1) a l’esquema anomenat 2+1. Aquest format implica configurar tres carrils de circulació i que el carril central es vagi alternant en un sentit i en l’altre per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació.

Model suec

La Generalitat ha aplicat en els últims anys aquest sistema, inspirant-se en l’experiència de Suècia, un dels països capdavanters en seguretat viària. En concret, el Govern ha aplicat aquest sistema en trams de la C-55, la C-16, o la C-58, i hi ha fet seguiment de l’accidentalitat. En aquests trams 2+1 executats, no s’ha produït cap accident mortal causat per xoc frontal o frontolateral; i els accidents mortals s’han reduït un 90% i els greus, un 50%.

El sistema 2+1 incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.