Una quarta part dels vols que aterren en aeroports espanyols no van arribar el 2023 a destinació a l'hora prevista. La xifra s'extreu de les dades que maneja Eurocontrol, l'entitat que garanteix a Europa la seguretat de la navegació aèria. Concretament, el 25,8% dels vols amb destí Espanya no ha arribat a l'hora prevista, ja sigui per vagues, ajustats horaris de vol o incidències tècniques imputables a les aerolínies o per imprevistos com les males condicions meteorològiques. En el rànquing de puntualitat europeu de vols que arriben a l'hora prevista, Espanya és el vuitè país.

EuropaPress 4894167 carros maletes t4 aeroport adolfo suarez madrid baralles 30 desembre 2022
 

Tenerife Nord, l'aeroport més puntual

Segons Eurocontrol, Tenerife Nord ha estat el quart aeroport d'Europa més puntual de 2023, amb un índex del 81,3% de puntualitat; Bilbao ha estat el sisè, amb un 80,7% de puntualitat; i Sevilla, l'onzè, amb un 78,6% de puntualitat.

Pitjor els més grans

En canvi, els aeroports més grans del país, Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, van registrar pitjors índexs de puntualitat. Per la seva part, en el cas de Madrid-Barajas, va tenir una puntualitat del 78,3% (13è en la classificació de puntualitat) i Barcelona-El Prat del 74,6% (29è aeroport en la classificació de puntualitat). Madrid-Barajas va rebre el 35,5% de les reclamacions cursades per la start up Reclamio.com i Barcelona-El Prat, el 20,1%.

Així, i segons dades de la gestora de reclamacions aèries Reclamio, durant aquest 2023 més del 40% de les queixes que ha tramitat s'han degut, precisament, a la impuntualitat de vols que s'han retardat en excés. "Quan nosaltres sol·licitem a l'aerolínia una compensació per al passatger és perquè el retard ha estat molt important i no només d'uns minuts. Segons el Reglament (CE) 261/2004, pel qual s'estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols, per poder tenir de dret a una compensació econòmica és requisit que el passatger hagi arribat a la seva destinació final tres o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista per la companyia aèria", indica Noemí Fernández, gerent de Reclamio.com.