La Terra afronta aquest 2026 un dels episodis "més preocupants" per l'arribada del fenomen El Niño cap al mes de juny —amb la possibilitat d'allargar-se fins a finals d'any— i que, combinat amb l'impacte del canvi climàtic, podria tenir conseqüències "sense precedents", segons han apuntat els científics. Concretament, aquest fenomen meteorològic, que va impactar per última vegada en el nostre planeta el 2023, podria tenir un "gran efecte sobre el risc d'incendis" i incrementar les "condicions extremadament càlides i seques", sobretot, a Austràlia, nord-oest dels Estats Units i Canadà i la selva amazònica.
Així ho ha assenyalat en una roda de premsa virtual juntament amb altres experts, Theodore Keeping, investigador del Centre de Política Ambiental de l'Imperial College de Londres. "La intensitat dels grans incendis forestals en aquestes tres regions ha anat augmentant a causa del ràpid canvi climàtic", ha apuntat Keeping, que ha alertat que "la probabilitat d'incendis extrems nocius podria ser la més alta que hem vist a la història recent", va dir. En els primers mesos del 2026, més de 150 milions d'hectàrees s'han cremat a tot el món, al voltant d'un 50% més que la mitjana recent i el doble que el 2024 per a aquest mateix període, d'acord amb les dades divulgades.
Una tendència que no només afecta les regions esmentades per l'investigador de l'Imperial College de Londres. Segons el Servei de Canvi Climàtic de Copernicus, el 95% d'Europa va registrar temperatures anuals superiors a la mitjana durant l'any passat i va afrontar onades de calor i incendis inèdits, que van arrasar aproximadament 1.034.550 hectàrees, especialment en països com Espanya, el Regne Unit i Alemanya.
¿Un superniño?
L'escenari que més preocupa és que es compleixin els pronòstics sobre una possible arribada del Superniño, que seria el més intens del segle. Keeping, però, va afirmar que si bé no es pot assegurar que es produeixi un Superniño, és molt probable que passi algun esdeveniment relacionat amb El Niño. En aquest sentit, la professora de Ciència del Clima de l'Imperial College de Londres, Friederike Otto, creu que aquest fenomen seria capaç de provocar condicions molt extremes "més endavant". Tot i això, afirma que és motiu "per entrar en pànic", ja que és "un fenomen natural", diu. "Va i ve, mentre que el canvi climàtic empitjora mentre no deixem de cremar combustibles fòssils, així que el canvi climàtic sí que és motiu de preocupació", ha acabat indicant.
A més a més, tots dos experts han assenyalat el retrocés pel que fa a la postura dels governs mundials per resoldre aquest problema. "Hem passat de països i Estats que almenys estaven una mica compromesos a fer alguna cosa davant del canvi climàtic a una situació en què s'ha vist relegat, i molts governs estan retrocedint en els seus objectius d'emissions netes zero i adaptació", han asseverat.