L'educació a distància generalitzada d'un dia per l'altre, per la crisi sanitària, ha suposat la necessitat de fer les classes en línia i fer de la mateixa manera els exàmens, per a la qual cosa es requereixen sistemes de seguretat que no permetin martingales per part dels estudiants.

Des de la vigilància remota a les proves manuscrites, dues rellevants universitats, una de pública i la més gran d'Espanya en el nombre d'estudiants presencials, la Complutense de Madrid (UCM), i una altra de privada, CEU San Pablo, expliquen a Efe quins sistemes han implantat per aconseguir que, en el cas dels universitaris, les trampes no tinguin cabuda.

En l'UCM venen utilitzant mitjans digitals a distància en la docència des de fa temps, el seu Campus Virtual es va iniciar el 2003 i hi ha una "activitat intensa d'innovació" per part de professors, destaca el vicerector de Tecnologia i Sostenibilitat de la Complutense, Jorge Gómez Sanz.

Per als exàmens no han incorporat noves tecnologies, però sí que han aprofitat "al màxim" les capacitats de les que ja tenien.

La qüestió de la seguretat per evitar suplantacions d'alumnes està resolta en les proves de tipus oral, ja que es realitzen utilitzant eines de videoconferència amb què es pot comprovar la identitat de l'estudiant.

En proves no orals "plantegem diferents mecanismes actius i passius per a la identificació", detalla Gómez.

Dins de les mesures passives hi ha l'informar els estudiants que les claus d'accés són personals i intransferibles i que descobrir la cessió pot ser objecte d'expedient disciplinari. Aquesta cessió és vigilada des dels Serveis Informàtics.

Proves manuscrites escanejades

"Una altra mesura passiva és la possibilitat de proves manuscrites en les quals l'estudiant envia un text manuscrit escanejat al nostre Campus Virtual, especifica.

I dins de les mesures actives es troba la identificació dels estudiants utilitzant elements de captació de la imatge, "sempre que no s'envaeixi l'àmbit familiar".

En els casos en què això no fos possible, i el professor el consideri pertinent, han fet recomanacions de l'ús d'entrevistes individuals per garantir l'autoria en l'enviament de continguts.

En l'avaluació contínua, els professors ja han definit fins a 428 qüestionaris que seran omplerts fins a 25.000 vegades pels estudiants, sense explicar les proves finals.

"En una hora és fàcil que hi hagi més de 400 estudiants connectats alhora fent aquest tipus de proves. Ens hem preparat per a més de 8.000 estudiants simultanis", recalca sobre els exàmens ordinaris.

Als professors se'ls forma amb guies específiques pas a pas, amb recomanacions sobre el protocol d'identificació i seguiment per a una prova individual, guies d'actuació per a casos que es puguin donar durant la prova i amb sessions setmanals contínues de resolució de dubtes des de finals de març.

Jorge Gómez afegeix, no obstant això, que les tecnologies "no resolen tot" i que creuen que és "més realista" donar recomanacions d'usos segurs de les eines, una enumeració de casuístiques que es pugui donar, instruir l'estudiant i confiar en el seny del professor.