Els ministres de Transports de la Unió Europea aposten per crear un "esquema europeu" per permetre conduir als 17 anys, sempre que es faci de manera acompanyada amb un major de 24 anys, que tingui carnet almenys des de fa 5 anys. A més, el canvi preveu que només es pugui conduir un vehicle amb 17 anys en el mateix país que ha emès el permís de conduir i no en la resta d'estats membres. Els titulars de transports del 27 han pactat aquesta posició aquest dilluns de cara a les negociacions amb el Parlament Europeu, l'altre colegislador, que revisa les normes sobre el permís de conduir i l'intercanvi transfronterer d'informació sobre les infraccions de trànsit relacionades amb la seguretat viària. En la revisió, els 27 pretenen que a banda de reduir l'edat per conduir, també s'apliquin normes més estrictes als conductors novells almenys durant els primers dos anys. 

D'altra banda, els ministres també s'han mostrat a favor de rebaixar l'edat de conducció de camions als 18 anys, des dels 21 actuals, encara que amb diverses excepcions. La mesura només afectaria la conducció de camions de bombers, els que s'utilitzen per al manteniment de l'ordre públic i els que se sotmetin a proves en carretera per a la seva reparació o manteniment.

Noves mesures

En paral·lel, els ministres de Transports també han acordat implementar un permís de conduir digital per a tot el bloc, i mantenir de forma voluntària la reducció dels períodes de validesa dels permisos de conducció de les persones grans. A més, també estan a favor de reformular el període de prova tenint en compte les competències dels estats membre, així com les pràctiques establertes. A més, defensen fer un examen teòric, en casos concrets, en l'estat membre de ciutadania quan sigui diferent del de residència. Entre altres de les mesures per les quals aposten és que hi hagi un "esquema més clar del control de l'aptitud física i mental" per al conductor en el moment d'emissió i renovació del permís.   

En relació amb l'intercanvi d'informació transfronterer sobre les infraccions de trànsit relacionades amb la seguretat viària, els ministres defensen introduir més delictes respecte a la proposta de la Comissió Europea, com per exemple l'incompliment de restriccions d'accés a vehicles o de les normes d'un pas ferroviari, així com en cas d'atropellament i fuita. L'acord entre els 27 arriba després que la Comissió Europea presentés al març la seva proposta per reforçar la seguretat viària. Un cop fixat el seu posicionament, ara el Consell i el Parlament Europeu han de negociar per pactar la normativa definitiva. A més, els ministres també s'han alineat amb la proposta de la Comissió Europea perquè la retirada del permís de conduir en un estat membre impliqui automàticament que aquesta persona no pugui conduir en cap país de la Unió Europea.

Normes per als autobusos

Els ministres de Transport han acordat un enfocament comú sobre l'actualització de les normes sobre els temps de descans dels conductors professionals que realitzen transports ocasionals de passatgers, com ara autobusos turístics. En concret, els 27 han adoptat la proposta de la Comissió pel que fa a la revisió del reglament, però han advocat perquè es permeti substituir el període de descans mínim requerit de 45 minuts per descansos d'almenys 15 minuts cadascun—agregant almenys 45 minuts—, repartits en el període de conducció de 4,5 hores, sempre que el temps total de conducció acumulat per a aquest dia no hagi superat les 7 hores.

A banda, han advocat per aportar flexibilitat per "posposar el període de descans diari en 1 hora, sempre que el temps total de conducció acumulat per a aquest dia no hagi superat les 7 hores, i que aquesta opció s'exerceixi una vegada durant un viatge amb una durada d'almenys 6 dies, o dues vegades durant un viatge d'almenys 8 dies".