Les noves tecnologies no només ens faciliten la vida diària, també poden convertir-se en una eina eficaç per a resoldre imprevistos. Això va ser el que va demostrar la propietària d'un restaurant, que va recórrer a internet per localitzar a unes turistes que van marxar del seu local sense pagar el compte. Lluny de resignar-se davant el clàssic simpa, l'empresària va decidir investigar pel seu compte i, després de rastrejar a les xarxes socials, va aconseguir donar amb elles. Els fets es van produir a Civitanova Marxi, una petita ciutat costanera d'Itàlia en una nit d'estiu, quan dues turistes franceses van gaudir d'un restaurant en un conegut local de platja, que combina restaurant amb discoteca el I Due Re. Les dues dones, de 35 anys, van aprofitar l'acumulació de gent per desaparèixer sense pagar el que havien consumit. El que no sabien és que la propietària del local no es donaria per vençuda tan ràpid i les acabaria trobant després d'una intensa investigació.
Investigació a les xarxes
La propietària del restaurant, Michela Malantini, de 52 anys, va descobrir que no havien pagat poc després. No és el primer cop que algú marxa del local sense abonar el compte, però en aquest cas no es va donar per vençuda. El compte, de tot just 44 euros, no era el que més li feia mal. El que la va ofendre realment era el menyspreu i la falta de respecte cap a la seva feina i la dels seus companys i l'esforç diari. "Si la gent comença a pensar que pot venir a menjar i marxar sense pagar, es converteix en un problema", recull el diari italià La Reppublica. Així doncs, va decidir que en aquesta ocasió investigaria per trobar-les. El primer que va fer va ser revisar les càmeres de vigilància del local on apareixien clarament les dues dones, xerrant tranquil·lament mentre marxaven sense pagar. Va capturar la imatge i va decidir publicar-la a Facebook amb un missatge clar: "Algú les coneix? Algú pot dir-me on s'allotgen?"
La comunitat a les xarxes, que en molts casos, es queda en silenci, va respondre. En només uns minuts, van començar a arribar missatges, dades, pistes. Una ona de solidaritat virtual alimentada per aquest sentiment compartit que la justícia havia de prevaldre, un moviment del qual es va fer ressò The Guardian. L'endemà al matí, Michela va agafar el tiquet i es va presentar a l'allotjament on havien ubicat a les turistes. Sense dubtar, va picar a la porta i la propietària del lloc, que la va reconèixer, no va posar cap mena d'oposició. Va obrir la porta i la va deixar passar. Les joves encara dormien quan ella va entrar, i lluny de cridar o retreure alguna cosa, es va limitar a ensenyar-los les imatges de la càmera i els va preguntar si recordaven alguna cosa de la nit anterior. Elles no van intentar justificar-se i simplement es van limitar a pagar el compte que havien quedat a deure.