La fabricant ferroviària Alstom ha iniciat aquest divendres les proves del primer tren de la futura línia R-Aeroport, que connectarà de manera ràpida Barcelona i l'aeroport del Prat. És la darrera fase de les proves —estàtiques i dinàmiques— que es fan a la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental), abans d'iniciar testos de tracció i frenada ja directament sobre la infraestructura de vies d'Adif. La nova línia, que serà operada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), entrarà en funcionament entre finals del 2026 i principis del 2027, amb una freqüència de trens cada quinze minuts en direcció a la T-1 i la T-2 de l'aeroport. El servei començarà a Sant Andreu Comtal i finalitzarà a la T-1 en un recorregut de només 20 minuts de durada, passant per la Sagrera, el Clot, passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, el Prat i la T-2.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha aprofitat l'ocasió de les proves de validació dels combois per visitar la factoria d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda. Des d'allà, el mandatari ha afirmat que la posada en marxa d'aquesta nova línia d'FGC suposarà un salt endavant per a la xarxa ferroviària de Catalunya, en plena "transformació" de la infraestructura, i per a l'aeroport del Prat. Illa ha demanat "prendre consciència" del que suposa aquest pas i ha subratllat el "repte" que hi ha per a la prosperitat de Catalunya: aconseguir "un aeroport líder del segle XXI i una xarxa ferroviària també a l'altura". D'ara endavant, ha dit el president, serà "més fàcil, més ràpid i més fiable" arribar al Prat. Al seu torn, el president d'Alstom a Espanya i Portugal, Leopoldo Maestu, ha assegurat que els deu trens que sortiran de la factoria vallesana "transformaran" el servei situant-lo al nivell d'altres grans ciutats europees, com Londres, Amsterdam, Roma o Viena.

tren fgc r aeroport alstrom acn
Tren d'FGC a l'aeroport / ACN

Verd llampant i tecnologia punta

Els nous trens tindran un total de 85 metres de llarg, repartits en cinc cotxes, i hi haurà una vintena de portes d'accés —deu a cada costat del tren. La capacitat és d'un total 656 viatgers, dels quals 202 asseguts, mentre que la velocitat punta és de 120 km/h. Pel que fa al disseny, els trens s'han pensat de manera específica per donar servei a l'aeroport, de manera que s'han fet amb passadissos més amples, espais per a equipatges i bicicletes, sistemes d'informació al viatger, endolls, punts de càrrega USB i xarxa wifi. Pel que fa a l'estètica, els trens de l'R-Aeroport seran identificables per un verd llampant. La desena de trens suposarà una inversió d'uns 107 milions d'euros.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!