La plantilla d'Amazon de la planta de Martorelles ha iniciat aquest dimecres una bateria de vagues per a protestar contra el tancament i trasllat de l’activitat a Saragossa i Figueres i així intentar condicionar les negociacions amb la direcció: “Sempre hem donat el 200% aquí i ho seguirem fent”, assegura la presidenta del comitè d’empresa, Esther Rodríguez. La vaga està convocada per als pròxims disset dies, i en la primera jornada d’aturades, els treballadors han bloquejat els accessos a les naus des de la matinada. Una part de la protesta, però, té la intenció de traslladar-se aquest mateix matí als magatzems del Prat del Llobregat, on també pretenen bloquejar l’activitat.

 

Per als treballadors, la vaga és l’única opció que els deixa l’empresa, a qui acusen de no voler fer avançar les negociacions. Rodríguez lamenta que en la darrera trobada amb la companyia, aquest dimarts, no van aconseguir canvis substancials després d’hores de reunions. “Ara l’escenari canvia”, adverteix la presidenta del comitè d’empresa.

De moment, a Martorelles, l'estratègia de la plantilla d'Amazon és bloquejar els accessos de manera pacífica per demostrar que l'empresa i els llocs de treball allà els importen. Com a segona acció d'aquesta primera jornada de vaga està previst que bona part de la plantilla es desplaci fins al Prat a "passar-nos-ho bé" amb la intenció de bloquejar l'entrada a aquella planta, segons han explicat els representants dels treballadors en el briefing de primera hora del matí. Rodríguez ha afirmat que l’objectiu és donar una mala imatge de l’empresa allà on més mal se li pot fer. Al Prat de Llobregat, la planta és un magatzem ‘full fillment’ des d’on es fan els enviaments directament al client. El comboi de treballadors ha sortit de Martorelles cap al Prat de Llobregat pocs minuts després d’un quart de vuit del matí.

Bloqueig dels accessos al centre logístic del Prat

Els treballadors de la planta d’Amazon a Martorelles han portat la protesta al centre logístic ubicat al Prat de Llobregat en la primera jornada de vaga en contra del tancament i trasllat de l’activitat de la planta vallesana. Al voltant de dos quarts de deu del matí, diversos grups de treballadors han bloquejat les entrades i sortides de camions del principal centre logístic que la multinacional del comerç electrònic té a Catalunya. “Al Prat hi ha activitat exclusiva per als clients, i això té més impacte per a Amazon”, ha admès la presidenta del comitè d’empresa. L’objectiu, diu, és que l’empresa els escolti i reubiqui el màxim nombre de treballadors possible a altres plantes de l’entorn de Barcelona.

La portaveu dels treballadors ha detallat que se’ls ha convocat a una mediació amb el Departament de Treball per a aquest mateix dijous amb l’objectiu “d’agilitar” la negociació. “A veure si demà avancem una mica més”, ha afirmat Rodríguez. De moment, però, les protestes es mantenen de forma diària.

amazon el Prat
Els treballadors de la planta de Martorelles a les portes de la nau del Prat de Llobregat / ACN

Quin és el motiu de la vaga?

La plantilla d'Amazon de Martorelles ha decidit convocar una vaga de l'1 al 17 de febrer per protestar contra el tancament de la planta que dona feina a 745 persones. El gegant nord-americà va anunciar fa dues setmanes que tancaria el centre logístic per traslladar l'activitat a Saragossa. Que la vaga es registri per 17 dies no implica que s’acabi duent a terme tot el període. Per la seva banda, la multinacional va prometre que garantiria els 745 llocs de treball amb recol·locacions, però els sindicats han criticat durament la mesura, que consideren un "ERO encobert".

Finalment, ahir els treballadors van decidir mantenir la vaga després que la reunió amb la direcció acabés sense acords. En el transcurs de la trobada, la direcció va oferir recol·locar 100 dels 745 treballadors de la demarcació de Barcelona a altres magatzems de la zona, oferta que el comitè considera insuficient. Per "avançar en les negociacions", segons va explicar Rodríguez, els treballadors van presentar una proposta d'indemnització a la direcció, sense renunciar a l'objectiu principal, que és el manteniment de tots els llocs de treball. La proposta econòmica que planteja l’empresa passa per indemnitzacions per trasllat de 4.650 euros bruts per a mossos de magatzem i 5.150 euros bruts per als responsables d’àrea que estiguin afectats.