El ‘robatori del segle’ perpetrat diumenge passat al Museu del Louvre segueix acaparant l’atenció mediàtica a França, encara commocionada per aquest atracament de pel·lícula que ha posat en evidència la manca de seguretat del museu més visitat del món i que va sorprendre per la seva simplicitat, sense utilitzar eines sofisticades, realitzat a plena llum del dia i utilitzant un simple muntacàrregues elevador sota les finestres del museu. Cinc dies després del succés, una part de la col·lecció de joies de la Galeria d’Apol·lo que no va ser robada, va ser traslladada al Banc de França per garantir la màxima seguretat. El trasllat es va realitzar de manera discreta i ultrasegura el divendres al matí, segons va informar RTL. Part de la col·lecció de joies d’aquesta àrea del Louvre, una de les més emblemàtiques, va recórrer, sota escorta motoritzada de la Prefectura de Policia de París, els 300 metres que separen les vitrines del museu més gran del món de les cambres cuirassades del Banc de França. La decisió busca protegir la resta de la col·lecció, a causa de l’alt risc detectat després de l’atracament, i es desconeix quan podran tornar a ser exposades al públic.

Unes cambres inexpugnables

Les joies del Louvre han estat traslladades a la cambra cuirassada subterrània principal del Banc de França, situada a París. Aquesta cambra cuirassada és considerada una de les més segures d’Europa i es troba a uns 27 metres sota terra, cosa que equival a vuit pisos de profunditat des del nivell del carrer. En aquesta instal·lació es custodien els béns més valuosos del país, incloent-hi les reserves nacionals d’or. En aquestes cambres d’or, conegudes com La Souterraine, s'emmagatzemen més del 90% dels lingots d’or de França, el que equival a més de 2.200 tones. La cambra cuirassada ha estat dissenyada específicament per allotjar objectes d’altíssima seguretat i és famosa per les seves estrictes mesures de protecció i vigilància contínua. L’accés és extremadament restringit i només autoritzat al personal de màxima confiança. Les cambres cuirassades són ateses per personal del Banc de França, i només cinc funcionaris del Banc tenen accés permanent a La Souterraine. Les cambres cuirassades del Banc de França ja custodien els valuosos Quaderns de Leonardo da Vinci des de fa diversos anys, una col·lecció valorada en més de 600 milions d’euros.

Es desconeixen els detalls de les col·leccions traslladades, però segons fonts contactades per RTL, la transferència és “excepcional” i incloïa tant les Joies de la Corona exposades a la Galeria Apol·lo com altres joies visibles en altres parts del museu. Ni el Louvre ni el Banc de França han volgut  fer comentaris sobre aquesta informació o proporcionar detalls sobre els motius del trasllat o els objectes transferits.

L’optimisme de la fiscal del cas

La investigació del robatori del 19 d’octubre, a càrrec de la Brigada de Repressió del Bandolerisme (BRB) de la Direcció Regional de la Policia Judicial de París (DRPJ) i de l’Oficina de Lluita contra el Tràfic de Béns Culturals (OCBC), encara no ha conduït a la detenció dels quatre membres del comando. Segons la fiscalia de París, s’estan analitzant més de 150 rastres (empremtes dactilars, ADN, etc.) recollits per la policia tècnica i científica per tractar de localitzar als lladres, segons va dir la fiscal Laure Beccuau.  En una entrevista al diari regional Ouest-France, que recull l’agència EFE, la fiscal es va mostrar optimista sobre les possibilitats d’identificar els quatre integrants de la banda, que van perpetrar el seu cop a plena llum del dia, i de localitzar les joies valorades econòmicament en 88 milions d’euros, tot i que el seu valor patrimonial és incalculable. 

“Les anàlisis requereixen terminis, encara que siguin una prioritat per als laboratoris. Esperem rebre informació els pròxims dies, que ens podria proporcionar pistes, especialment si els autors figuraven als arxius policials”, va afegir Beccuau. La fiscal també va explicar que la videovigilància dels carrers va permetre seguir les rutes dels autors “a París i als departaments veïns”, i que els investigadors disposen també d’imatges de càmeres públiques i privades d’autopistes, bancs i comerços per a la seva explotació. També va remarcar que el seu desig és “detenir els autors al més aviat possible per recuperar les joies abans que s’extreguin les pedres i es fonguin els metalls”. I va mostrar la seva esperança que, gràcies a l’enorme cobertura mediàtica d’aquest cop, que es va produir en menys de vuit minuts, els autors no s’atreveixin a modificar o desmuntar les joies. “Vull ser optimista”, va insistir la fiscal de París.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!