El tramvia del Camp de Tarragona, que unirà Cambrils i Vila-seca passant per Salou i PortAventura, ja comença a prendre forma. La darrera previsió del Govern és que un primer tram del TramCamp entri en funcionament durant el primer trimestre del 2028 i ja es té una primera aproximació de com seran els trens. La responsable de la gestió del tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ja ha adjudicat el subministrament de set combois TRAMLINK V3, que construirà l'empresa valenciana Stadler Rail. El contracte inclourà també el subministrament de recanvis i el manteniment integral dels vehicles durant quinze anys, segons informa FGC en un comunicat. Tota la concessió, per un import de 59,7 milions d’euros, cofinançats amb fons europeus.
Els set tramvies elèctrics es dissenyaran i construiran a la fàbrica de la companyia a Albuixec (Horta Nord, València). Estaran dissenyats per operar en trams sense electrificació, amb un sistema de tracció elèctrica alimentat amb bateries de liti que els atorgarà una autonomia de fins a 9,9 quilòmetres. Es tractarà de vehicles bidireccionals que podran arribar a assolir una velocitat màxima de 81 quilòmetres per hora. Amb 33,62 metres de llargària, tindran amb capacitat per a 211 passatgers —amb 54 seients— i cada tren tindrà cinc cotxes, en els quals hi haurà zona per bicicletes, cotxes de nadó i cadires de rodes. També comptaran amb els habituals sistemes d'informació pels viatgers i climatització.
En fer l'anunci aquest dimecres, el president d’FGC, Carles Ruiz Novella, ha destacat que “el tramvia del Camp de Tarragona suposarà un canvi espectacular en la mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Tarragona i també un salt qualitatiu per a Ferrocarrils que operarà, per primera vegada, un tramvia i que ens permetrà assumir un model nou”.
Unir el Camp de Tarragona en tramvia: 46 quilòmetres i 47 estacions
El Govern preveu que un primer tram del tramvia del Camp de Tarragona entri en funcionament el primer trimestre del 2028, d'acord amb el calendari anunciat pel president Salvador Illa el gener. Tindrà un traçat de 14 quilòmetres i 14 estacions, i que majoritàriament funcionarà amb un sistema de catenària, a excepció d'alguns trams d'un quilòmetre a les zones més poblades dels municipis que funcionaran amb un subministrament elèctric amb bateries. Tres de les estacions —Cambrils Nord, Salou-PortAventura i Vila-seca— funcionaran com a intercanviadors amb la xarxa ferroviària de Renfe.
En una segona fase del projecte es preveu unir Reus i Tarragona per Vila-seca i també es connectarà amb l'aeroport de Reus i amb la nova Estació Intermodal del Camp de Tarragona que està prevista al terme vila-secà. En conjunt, es vol construir una xarxa de 46 quilòmetres i 47 estacions que doni cobertura als principals nuclis urbans i zones d’activitat, com ara, hospitals, universitats, espais d’oci i turisme, i indústria. La inversió total prevista és de 543 milions d’euros.
Mobilitat verda i "prosperitat"
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va presentar el projecte el setembre del 2024 en un acte a l'Ajuntament de Cambrils. Llavors, Paneque va anunciar que les obres començarien aquest 2025 i va defensar que "el TramCamp forma part de les infraestructures que han d’enfortir Catalunya per mitjà del desenvolupament sostenible". La consellera de Territori va prometre que el tramvia "millorarà la mobilitat" en aquesta zona i que, a més, serà "un pas endavant en descarbonitzar el transport". Al gener, Illa va anunciar el calendari del primer tram i va defensar que "el Camp de Tarragona no necessita polèmiques", sinó que "necessita projectes" per a la "prosperitat" del territori.