El curs escolar a Catalunya arrenca el pròxim 8 de setembre amb diverses novetats. Un curs que arrenca amb el conflicte entre professorat i conselleria d'Educació pels errors en l'adjudicació de places del mes de juliol, amb el veto total als dispositius mòbils a les aules i l'impuls de la detecció de les dificultats d'aprenentatge. Un total d'1.604.987 alumnes començaran entre el dilluns 8 de setembre i el divendres 12 el curs escolar 2025-2026, marcat per un augment de 1.672 docents respecte a l'anterior. El curs comença el dilluns per a Infantil, Primària i ESO i el divendres per a Batxillerat i FP: 1,3 milions d'alumnes són de règim general, que engloba Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i graus d'FP; 129.880 de règim especial, que inclou els ensenyaments de música i arts; 70.000 de formació d'adults; i 78.755 d'ensenyaments a distància.
La consellera d'Educació, Esther Niubó, ha detallat en roda de premsa que aquest curs compta amb 2.247 alumnes menys matriculats, en comparació amb l'anterior, i hi haurà un total de 83.949 dotacions docents. Un dels grans reptes del curs és l'atenció a l'alumnat amb necessitats especials, que malgrat que hi ha una disminució de 2.000 alumnes en el conjunt del sistema educatiu, els infants amb necessitats educatives especials han augmentat en 8.964 alumnes respecte del curs anterior, el que representa el 21% de l'alumnat, segons ha detallat la consellera Esther Niubó, en roda de premsa aquest dimecres. A més, també ha destacat l'increment de les places d'FP, amb 7.583 noves places i 305 grups.
Nomenaments dels professors
Un dels grans reptes d'aquest curs és "millorar" les condicions del professorat donant resposta a les peticions del professorat. A partir d'aquest dilluns, “s’instauren els nomenaments diaris” de docents per “agilitzar les substitucions i minimitzar l’afectació a l’alumnat”. Per això, hi haurà una aplicació per veure els nomenaments, "ja no hauran d’estar pendents del correu". De moment, l’aplicació es posarà en marxa a Barcelona, Lleida i Terres de l’Ebre -malgrat que els nomenaments de substituts són per a tot el país. A més, per aconseguir "millorar" les condicions del professorat, des d'Educació també han explicat que a partir del 7 de març de l’any vinent s’obrirà una nova convocatòria d’oposicions per a docents, la qual permetrà “estabilitzar” el personal interí del sistema educatiu. La conselleria també s'ha compromès a convocar un concurs trasllat autonòmic, el qual no es convoca des de l’any 2004, i que es produirà cada dos anys.
Lluita contra el fracàs escolar
Educació ha treballat per reforçar el sistema educatiu ampliant en 1672 dotacions docents, mestres i professors dedicats als centres amb alumnes necessitats educatives especials, que també treballaran amb els alumnes que s'incorporen al llarg del curs, el que es coneix com a matrícula viva. També s'han ampliat fins a 554 el personal administratiu, especialment per a Educació Infantil. A més, també hi haurà més aules d'acollida, que s'augmenten en 200 en tot el territori, fins a 1.373. Pel que fa a les ràtios, la consellera també ha destacat la reducció "progressiva" en el sistema educatiu, que permet una millor gestió docent de l'aula i una atenció més individualitzada: assegura que aquest curs el 95,2% dels grups d'I3 sortiran amb una ràtio igual o inferior a 20 alumnes per docent, i pel que fa a l'ESO el 97,1% tindran una ràtio inferior o igual a 30 alumnes per docent. A més, s'incorporarà la figura d'un psicòleg per cada servei territorial, així com la de nous assistents personals de 15 a 65, destinats a infants, adolescents i joves, amb discapacitat de l'espectre autista i discapacitat intel·lectual.
Una de les grans preocupacions de la conselleria aquest curs és la detecció de la dificultat d’aprenentatge. Per fer front a aquest repte, des d'Educació facilitaran als centres una sèrie de guies i materials perquè disposin d'eines per detectar dificultats del desenvolupament educatiu. "Si detectem millor determinades dificultats podrem intervenir abans per evitar fracassos escolars". En aquest sentit, la consellera ha explicat que s'ha ampliat la xarxa de comprensió lectora, amb l'obertura de 538 centres. En total, més de 800 centres del territori participaran en programes de reforç de les matemàtiques. A més, es treballa per "alinear la formació dels docents a les necessitats de l'aula".