"Assequible", "fàcil", "millor del que pensava". El veredicte ha estat gairebé unànime entre els estudiants de batxillerat que s'han examinat aquest dimarts al matí a la Facultat de Biologia de la UB de la prova de Llengua castellana i literatura, que ha estat el primer examen de la selectivitat 2026 a Catalunya. La prova ha començat puntual a les 9:00 hores, després de les explicacions pertinents sobre el funcionament de les proves d'accés a la universitat (PAU).
L'examen començava amb un fragment de La utilidad de lo inútil, de l'acadèmic italià expert en el Renaixement Nuccio Ordine. Un text que posa en valor les disciplines humanístiques com la literatura, la filosofia o l'art en un món cada vegada més obsessionat amb el rendiment econòmic i guiat per una lògica utilitarista. Els estudiants han hagut d'explicar la intenció de l'autor amb el text, definir o pensar en sinònims per a alguna paraula utilitzada —com "quantitas" o "especulativa"—, i respondre si algunes afirmacions relatives a l'escrit eren veritables o falses. Diversos alumnes consultats per aquest diari a la sortida de la prova han coincidit a assenyalar que aquesta ha estat la part més exigent.
Després de la comprensió lectora, els alumnes han hagut d'escriure un text d'entre 100 i 150 paraules en el qual han hagut de reflexionar sobre com es valoren actualment la cultura i el coneixement i quina és, segons el seu parer, la seva importància en la societat. Els estudiants han hagut d'oferir almenys dos arguments per sustentar la seva opinió.
Quant a l'apartat de saber literari, l'examen contenia dos poemes: Carta explicatoria de Gloria, d'Obras incompletas de Gloria Fuertes; i En el principio, del Verso y prosa de Blas de Otero. Ambdós publicats el 1981. Els alumnes han hagut d'identificar el tema del qual versava cadascun i explicar-los breument. Així mateix, han hagut d'identificar diverses figures retòriques com anàfores, paral·lelismes, símils o metàfores en diversos versos seleccionats. Finalment, han hagut de comparar ambdós poemes "en la forma d'entendre la poesia i l'escriptura".
El murcià, protagonista: "Acho, que llevamos toa la tarde esperándote aquí nel pico esquina"
En l'últim apartat, el lingüístic, els alumnes que aspiren enguany a entrar a la universitat han hagut d'enfrontar-se a preguntes sobre parells mínims, identificar un adjectiu adverbial, un complement de règim i un determinant indefinit, formar verbs parasintètics basant-se en unes indicacions i advertir el tipus de prejudici lingüístic en unes afirmacions en unes oracions tretes d'una obra de Juan Carlos Moreno Cabrer. També han hagut de demostrar què és la diglòssia i identificar la varietat diatòpica de l'espanyol en un text que imita el dialecte murcià: "Acho, que llevamos toa la tarde esperándote aquí nel pico esquina. Pos ya noh vamos. Que lo sepah que tah pasao un poquico con la solanera que está cayendo".
