Un terç del total de consultes que van arribar al Servei Telemàtic d’Atenció a la Víctima del Delicte durant l'any 2022 van ser per violència masclista, fet que representa el 30 % del total de consultes. El segon tipus de consulta més freqüent, essent un 18 % del total, va estar relacionada amb delictes contra la propietat. A més distància es van situar consultes per altres tipus de delictes: les agressions sexuals (8,32 %), la violència domèstica (7,74 %), les agressions físiques (5,59 %), les estafes (5,53 %) i les amenaces (2,62 %).

Tres de cada quatre víctimes que contacten amb el servei són dones

En total, el servei que integra un equip de professionals format per psicòlegs, criminòlegs i tècnics especialitzats, va atendre al llarg de l'any passat 4.279 consultes, de les quals 3.788 van ser trucades i 541, consultes per correu. D’acord amb el balanç publicat per aquest organisme, tres de quatre consultes les van fer dones, que eren de nacionalitat espanyola en un 68% dels casos i amb una edat compresa entre els 18 i els 50 anys en el 55% dels casos.

La majoria de les consultes es van fer per saber a quins serveis d’assistència o de suport es podien adreçar les víctimes. Així, un 54,20 % (2.026) de les persones que van trucar volien conèixer a quin centre sanitari havien d’anar, quina era la comissaria de policia més propera o quins eren els serveis socials de la xarxa comunitària a l’abast. La segona consulta més formulada, amb un 26 %, estava relacionada amb informació sobre on interposar una denúncia, seguida de la informació relativa als serveis d’orientació jurídica (5 %), les dades de contacte dels òrgans judicials (5,3 %) i les que estan relacionades amb l’assessorament i la defensa jurídica dels procediments judicials que tenen en curs (4,7 %).

Augmenta el nombre de persones que cerca suport emocional

El Servei Telemàtic d’Atenció a la Víctima del Delicte complementa la tasca que fan les sis oficines d’atenció a la víctima del delicte del Departament de Justícia, Drets i Memòria arreu de Catalunya. En els casos d'aquelles víctimes que requereixen informació, acompanyament, orientació i suport emocional que no es pot proporcionar telemàticament, el servei les deriva a aquestes oficines.

En aquest sentit, el servei destaca que en l'últim any, el nombre de persones que ha necessitat suport emocional i acompanyament psicològic s’ha incrementat un 4 % respecte del balanç publicat el 2021. En concret, la cerca de suport emocional va suposar un 15 % de totes les consultes rebudes, i en un 82 % dels casos les van fer dones. El suport emocional que ofereixen els professionals d'aquest servei està enfocat a reduir l’excés d’ansietat, "rebaixar la intensitat de la situació emocional que està vivint la víctima i oferir-li escolta i comprensió" amb l’objectiu que es pugui sentir novament "tranquil·la, amb seguretat i confiança". El servei puntualitza que es tracta d’una eina d’intervenció que s’utilitza "quan la víctima experimenta una situació de crisi i no pot gestionar les seves emocions ni pensaments".