El telèfon d'atenció ciutadana de la Generalitat, el 012, estarà operatiu també els caps de setmana a partir del gener del 2026. Així ho ha anunciat en una entrevista a l'agència ACN el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, en què ha defensat la necessitat d'oferir el servei de manera "ininterrompuda". "Fem un pas important perquè costa d'entendre que fins ara el 012 no funcionés en caps de setmana. Hi ha moltes persones que per motius laborals o per estudis necessiten aquesta franja per fer tràmits", ha remarcat el responsable del Govern del PSC. Així doncs, a partir de l'any que ve el 012 atendrà els dissabtes i diumenges no festius de les nou del matí a les vuit del vespre. La licitació per ampliar el servei tindrà un pressupost d'uns 16,78 milions d'euros.
Precisament, ara fa un any, el 10 de juliol del 2024, el telèfon 012 va passar a ser gratuït. Ho va acordar l’anterior Govern, d’ERC, que va indicar que l'objectiu era "reduir la bretxa digital" en l'accés als serveis públics per part de la ciutadania. La Generalitat assumeix el cost del servei. Fins llavors, el cost de trucar al 012 era una tarifa plana d'entre uns 0,43 € i 0,83 € en funció de l'operadora que es tingués. En aquest telèfon d'atenció ciutadana hi treballen uns 300 professionals.
De 8 a 16 milions d'euros
El conseller Dalmau ha assegurat que aquesta ampliació permetrà "millorar" l'atenció ciutadana i ha concretat que forma part del paquet de mesures que l'executiu està portant a terme en el marc de la reforma de l'Administració Pública, com ara agilitzar els tràmits que ha de realitzar la població. Així, ha afegit que el 012 és un servei "molt ben valorat pels catalans" i que calia ampliar l'horari per fer-lo més accessible i eficaç.
El conseller de la Presidència ha explicat que fins ara el Govern destinava una partida d'uns 8 milions d'euros al servei i que l'incrementarà fins als 16,78 per poder cobrir la franja del cap de setmana. També ha concretat que el procés de licitació pública per adjudicar l'empresa que gestionarà el nou servei s'obrirà durant les pròximes setmanes.
La contractació serà per al 2026 —prorrogable a un any més— i inclourà la cobertura del cap de setmana i "més millores qualitatives i funcionals" per adaptar el servei a les necessitats del nou model d'atenció ciutadana, com ara la incorporació d'agents digitals.
El 012, que és el telèfon d'informació general de la Generalitat, ofereix suport en tràmits administratius i pagament d'impostos, així com informació sobre serveis públics com educació, habitatge, mobilitat o cultura, entre d'altres.
A part de reforçar el 012, el Govern sosté que està treballant per desplegar una xarxa d'Oficines d'Atenció Ciutadana que arribi a totes les vegueries. També pretén posar en marxa cinc vehicles que a partir del primer trimestre de 2026 faran d'oficina mòbil i cobriran més de 80 municipis i zones rurals.