Oficialment, els Mossos d'Esquadra no donen per jubilada la tanqueta d'aigua que es va fer servir per primer cop durant les manifestacions d'Urquinaona de 2019, però no està previst que es torni a fer servir mai més. Ara com ara, tot i que ha passat, segons ha pogut saber ElNacional.cat, la ITV prevista, els comandaments de la Brigada Mòbil, la unitat antiavalots dels Mossos que l'haurien de fer servir, no en volen sentir ni a parlar.

Aquest dimarts, tornant de passar aquesta revisió, la Mercedes Benz RCU-3500 preparada amb un canó d'aigua, pensada per fer front a greus avalots, va deixar de funcionar i va haver de ser remolcada per una grua. Es desconeix l'afectació de l'avaria, però no és el primer cop que s'ha de treure d'Egara, els quarters generals dels Mossos, per algun tipus de gestió o exhibició i deixa tirats els policies, amb la inseguretat que genera i la mala imatge que projecta del cos. Una furgoneta de la Brigada Mòbil va donar protecció al vehicle, estacionat al voral de la C-58, fins que una grua per a vehicles grans la va poder retirar, ben entrada la tarda.

Aquesta falta de fiabilitat mecànica —com a mínim dues vegades s'ha espatllat en els darrers mesos—, sumada a la falta de capacitat d'acció en llocs concrets de la ciutat de Barcelona pel volum de la tanqueta i a la relativa pau social als carrers, si més no en absència de greus aldarulls, fa que els caps de la Brigada Mòbil instin a donar de baixa la tanqueta d'aigua. Ara com ara, però, l'escala superior no ho veu clar i, de moment, tot i que espatllada i sense cap garantia, segueix formalment activa com un recurs més de la policia catalana i de la seva unitat antiavalots, la Brimo.

Imatge de la tanqueta dels Mossos a la Via Laietana, a Barcelona / GRS

La no idoneïtat d'aquest canó d'aigua policial i la por que, com aquest dimarts, es quedi immobilitzat en algun tipus de dispositiu o desplegament policial fa que els caps operatius de la Brimo hagin ja donat ordres de no comptar amb aquest vehicle a l'espera que sigui finalment donat de baixa quan els caps pensants de la policia catalana no hi trobin cap més excusa. Sigui com sigui, tot sigui dit, l'Unimog, com se'l coneix internament, o “balena”, com va ser també popularment batejat, només s'ha fet servir una vegada. En comptades ocasions ha estat planificat en algun dispositiu d'ordre públic i només va ser el 18 d'octubre de 2019, durant les protestes independentistes a la zona de la plaça d'Urquinaona, que es va fer servir.

Comprada l'any 1994 a Israel

Després d'hores d'incidents a la part alta de la Via Laietana, amb equips d'ordre públic dels Mossos d'Esquadra i de la Policia Nacional sota el setge de milers de manifestants que volien baixar per l'avinguda en direcció a la Prefectura de la policia espanyola, durant les protestes per la sentència contra els polítics catalans que van liderar el Primer d'Octubre, els caps policials van autoritzar trencar les barricades de foc amb l'ús d'aquesta tanqueta d'aigua. Tot i que l'arribada fins al punt va ser llarga, quan va entrar en acció en pocs minuts va poder obrir pas i permetre que les furgonetes dels antiavalots dels Mossos poguessin recuperar, sentit muntanya, la plaça d'Urquinaona i oxigenar la pressió contra els equips d'ordre públic de la UIP de la Policia Nacional, que, tot i l'ús de centenars de pilotes de goma —un recurs que els Mossos tenen restringit per acord del Parlament—, no van poder, durant hores, dispersar els esvalotadors concentrats a la plaça. La tanqueta, des del 16 d'octubre, va ser a Barcelona, i va ser el 18 quan, des de la zona de mar, es va fer pujar fins a la plaça d'Urquinaona per fer aquesta maniobra.

La tanqueta, que ara ja consideren prejubilada, va ser comprada per la Generalitat de Catalunya l'any 1994 a una empresa d'Israel, Beit Alpha Technologies (BAT), i guardada durant anys a les diferents seus policials. Aquell any va arrencar el desplegament policial per la comarca d'Osona, on ja va ser substituïda la Policia Nacional en seguretat ciutadana i també en ordre públic. No va ser fins anys després que el desplegament va arribar a tot el país, assumint també la ciutat de Barcelona.

La Mercedes Benz RCU-3500, amb matrícula CME-1001, té més de 30 anys. No només ho tindria complicat per entrar en una ZBE, també, com s'ha demostrat, per poder arribar a Barcelona i ajudar els equips de la Brigada Mòbil sense perill de quedar-se aturada en plena manifestació. No consta tampoc que, ara com ara, la policia catalana tingui en estudi la compra d'una nova tanqueta més moderna —la mateixa empresa hebrea en té models molt més àgils, per exemple—, i menys amb la situació política actual, en què el Govern del PSC necessita el suport de partits d'esquerra, com els Comuns i Esquerra, per aguantar la legislatura.

Material antiavalots dels Mossos

La Brimo —i l'ARRO, que també fa serveis d'ordre públic— disposa d'eines per fer front als aldarulls violents com, a més de les defenses i els elements de protecció, com els cascs i els escuts, també llançadores de projectils de foam —darrerament han retirat un dels projectils que tenia més abast— i esprais de gas OC. Les dues eines, útils en el cos a cos, però poc pràctiques per mantenir els manifestants violents a distància, també són criticades pels partits d'esquerra al Parlament de Catalunya. Durant les manifestacions que es van fer a Barcelona el passat mes d'octubre a favor de Palestina, els Mossos van fer ús no només de les llançadores, també del gas OC, com a mínim en tres ocasions: per frenar una columna de manifestants que volien accedir a la ronda del Litoral, per aturar l'atac al consolat d'Israel a Barcelona i també per obrir pas a una comitiva de vehicles que traslladaven jugadors hebreus cap a Manresa. En aquest últim cas, els partits que donen suport al Govern van carregar contra el Departament d'Interior amb diverses intervencions al Parlament de Catalunya.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!