El conegut restaurant PicNic de Sitges (Garraf), al bell mig del passeig marítim, oferirà diumenge en seu darrer torn després de setanta anys i tancarà, com ja ho van fer fa uns mesos els altres establiments que tenia al costat. El govern espanyol ha ordenat el tancament per incomplir la llei de costes, ja que el local se situa en terrenys de domini públic a tocar del mar. Després d'un llarg periple judicial de més d'una dècada, la setmana passada el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va tombar l'últim recurs del restaurant per tractar de salvar-se, de manera que s'haurà d'executar l'ordre tant sí com no. Els propietaris lamenten que se'ls faci fora sense que l'enderrocament s'albiri a curt termini i creuen que això impactarà negativament en la imatge de la localitat costanera, perquè al final serà un espai buit caient a trossos.
El Ministeri de Transició Ecològica, a càrrec de la vicepresidenta Sara Aagesen, va notificar la setmana passada a la propietat del restaurant, el grup Matas Arnalot, un ultimàtum per deixar les instal·lacions. El pròxim dilluns 28 de setembre serà el darrer dia per fer-ho de manera voluntària i, si no ho fan, el dimarts 29 serà forçosament. La família Matas ha explicat en declaracions a l'agència ACN que ara fa ja un any que van rebre la resolució judicial que els instava a plegar perquè el govern espanyol pretén enderrocar l'edifici per incomplir la llei de costes. Han presentat diversos recursos per frenar-ho, sense èxit.
El restaurant està ubicat des de fa més de setanta anys en aquest edifici del passeig marítim, obra de l'arquitecte José Antonio Coderch i considera bé d'interès local. Abans, havia estat des del 1933 el restaurant El Brollador i, després, una orxateria. Els actuals propietaris són la tercera i quarta generació de la família que porta el PicNic, que és un restaurant de tapes, peixos i arrossos. "Ara no queda més remei que donar per acabada una època", lamenten. Asseguren també que tenen "el cor partit" per haver d'acomiadar tots els treballadors del restaurant, que són una cinquantena. Tots plegats preveuen compartir un aperitiu de comiat diumenge a la tarda amb els clients "per dir adeu i marxar dignament".

La família Matas lamenta que tot i el reconeixement que té l'indret en l'àmbit local, això no tingui valor de cara als tribunals per evitar l'enderroc, perquè no es tracta d'un bé d'interès nacional. A més a més, els propietaris del PicNic sostenen que el local no està situat a primera línia de mar, ja que entre el restaurant i la sorra hi ha un tram de passeig. Així les coses, demanen que es revisi la delimitació de la zona marítimo-terrestre, perquè interpreten que la llei de costes deixa oberta aquesta possibilitat. També sol·liciten poder mantenir l'activitat fins que hi hagi un projecte ferm d'enderroc, davant el qual afirmen que assumeixen el compromís de marxar amb dos mesos d'antelació.

"Pot estar anys tancat amb plaques metàl·liques, sense cap ús"
El que no volen, insisteixen els propietaris, és que passi el mateix que als locals veïns, on hi havia el Club de Mar i al restaurant Kansas: tots dos desallotjats també per ordre del govern espanyol pel mateix motiu. La intenció de l'Estat és la d'enderrocar, però ara per ara els dos edificis estan tapiats i són susceptibles al vandalisme. La família Matas avisa que el conjunt de locals "pot estar anys tancat amb plaques metàl·liques, sense cap ús, esperant que caigui sol" i auguren que "això només servirà per fer mal a la imatge de Sitges". L'octubre de l'any passat, el Ministeri va adquirir l'edifici del Club de Mar després d'un litigi als tribunals. L'entitat, amb setanta-tres anys d'història i 340 socis, va haver d'abandonar les instal·lacions. Per la seva part, l'alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, demana que els locals es puguin utilitzar fins que siguin enderrocats per no tenir-los allà al mig "caient a trossos" i també demana una alternativa al tancament.