L’Ajuntament de Vilanova de Sixena ha sol·licitat a un laboratori dels Estats Units que elabori un escàner complet de les pintures murals del monestir de Santa Maria de Sixena que es conserven al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) per verificar l’estat de l’adhesió entre la capa de calç original que unia les pintures amb les parets del monestir i el suport de tela que actualment les sustenta, abans del seu retorn al seu emplaçament original, com va ordenar el jutjat d’Osca. El MNAC s’ha oposat fermament al trasllat de les pintures i ha argumentat que el seu estat és massa fràgil perquè el puguin suportar adequadament, i ha aportat anàlisis tècniques que avalen la seva hipòtesi. La decisió de l’ajuntament aragonès arriba després d’una decisió de la jutgessa d’Osca que permetia a la representació legal de l’ajuntament estudiar amb els seus tècnics l’estat actual del conjunt pictòric i interrogar als tècnics del MNAC, en igualtat de condicions que el govern de l’Aragó.

El representant legal de l’ajuntament, Jorge Español, ha dit que l’estudi permetrà intervenir prèviament a les pintures en cas que hi hagués alguna part que estigués descohesionada del seu suport i no es pogués apreciar a simple vista en el moment del desmuntatge. Segons ha explicat, encara que la capa original de calç sobre la qual van ser pintades les imatges és un material petri que garanteix la seva durabilitat, la utilització de caseïnat càlcic, una proteïna obtinguda de la llet de vaca, per adherir la calç a la tela del suport és el material l'estat de cohesió del qual és necessari avaluar abans de procedir al desmuntatge i trasllat.

Anàlisi de laboratori i tècnic

El lletrat de Vilanova de Sixena ha destacat que, un cop elaborat l’informe del laboratori estatunidenc, dos tècnics designats per la batllia avaluaran els treballs de desmuntatge i trasllat de les pintures, al qual obliga la decisió judicial del tribunal d’Osca: Alfonso Monforte, amb una àmplia experiència en trasllats de pintura mural i format amb tècnics del MNAC, i María Gómez Rodrigo, professora de la Universitat Politècnica de València i màxima experta a Espanya en pintura mural cremada. En qualsevol cas, ha advertit que a la vista de com es troben actualment les pintures, "qualsevol responsable d'un museu estaria si més no advertit per com de malament s'han conservat des de 1940, doncs resulta difícil d'entendre que a hores d'ara hi hagi petits aixecaments de pintura i sense procedir a la seva ràpida consolidació, la qual cosa, no dona la millor imatge d'un museu responsable i capdavanter com ho és l'MNAC".

“El trasllat es pot fer”

Jorge Español ha incidit en la importància de l’informe presentat per l’aleshores cap de Conservació del MNAC, i actual directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya, i sobre el qual es va recolzar la sentència que va ordenar el retorn de les pintures murals al seu emplaçament original al Reial Monestir de Santa Maria de Sixena. En aquest informe, l’experta assegurava que l’estat general de les estructures i de les policromies era "estable", gràcies a les condicions "favorables i permanents" de temperatura (22 graus) i humitat (59%) de la sala on estan exposades, però que encara que el seu trasllat no fos recomanable, es podria afrontar "prenent les precaucions necessàries de conservació i garanties de seguretat". En aquest sentit, el lletrat de l’ajuntament indica que “tot i que el trasllat no sigui recomanable per posar les pintures en exposició”, en tractar-se d’una sentència judicial, “el trasllat es pot fer prenent les precaucions necessàries”. Per la seva banda, el MNAC indica que és incapaç de garantir la seguretat necessària per no malmetre les pintures durant el seu trasllat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!