L’onada d’incendis que afecta l’estat espanyol des de fa dues setmanes, i que ja ha fet que les hectàrees arrasades aquest 2025 siguin més de 410.000, el pitjor registre en dècades, sembla que no acaba de remetre. Als dos nous incendis que es van declarar ahir a la província de Lleó, i que ja van obligar a evacuar 10 localitats, s’hi suma un nou foc aquest dilluns a la província de Lugo, declarat cap a les 13:00, i que tot i que encara no ha obligat a realitzar cap desallotjament, sí que ha provocat que es declarés el nivell 2 d’alerta per la seva proximitat a nuclis habitats. La província de Lleó segueix sent la més afectada en l'àmbit estatal i concentra la majoria dels 15 incendis forestals que segueixen actius segons informa Protecció Civil. Les altres províncies afectades pels focs són Zamora, Ourense, Lugo i Astúries, amb nivells variables de control sobre aquests. El govern asturià comptabilitza tres incendis actius, però confien en el fet que la feina feta aquestes setmanes permeti deixar-los estabilitzats i controlats en poc temps. D’altra banda, a la província de Zamora encara crema l’incendi de Porto de Sanabria, que ha obligat a l’evacuació de quatre nuclis de població que ja havien estat evacuats la setmana passada i una localitat que encara no havia rebut aquest tipus d’alerta, i que sumen un centenar de veïns i encara més estiuejants. Per la seva part, Extremadura ha decretat l'incendi de Jarilla, que va cremar 17.355 hectàrees, com a controlat i ha rebaixat l'alerta a 0.
Nous desallotjaments a Lleó i Zamora
L’incendi declarat ahir diumenge a Garaño, i que es manté en nivell 2 de perillositat, ha obligat al desallotjament aquest dilluns de les localitats de Mora de Luna i Vega de Caballeros amb 90 persones desallotjades en total, segons ha informat la Subdelegació del govern espanyol. Aquest incendi, la causa probable del qual, que encara s’està investigat, és que hagi estat intencionat, ja mantenia desallotjades des d'ahir les poblacions de Viñayo, Piedrasecha, Portilla de Lluna i Següera de Lluna amb una total de més de 180 persones evacuades. El foc compta en aquests moments amb dos fronts, el primer entre les localitats de Garaño i Portilla de Lluna, d'uns quatre quilòmetres de perímetre, on s'està treballant amb medis terrestres i aeris. El segon entre Viñayo i Piedrasecha està més estable i s’està treballant a la zona amb maquinària pesant per fer tallafocs preventius, encara que les ratxes de vent que s'intensifiquen a les tardes estan dificultant les tasques d'extinció. Amb els nous desallotjaments ja són 14 les poblacions evacuades a la província amb un total de més de 800 veïns pels incendis de Fasgar-Igüeña, Garaño i Molinaseca.
A la veïna província de Zamora, el Cecopi provincial ha ordenat aquesta tarda el desallotjament de cinc localitats de la zona de Sanabria, quatre de les quals ja havien estat evacuades anteriorment, a causa de l’incendi declarat el passat dia 14 d’agost a la localitat de Porto. Els cinc pobles (San Ciprián de Sanabria, Coso, Rábano, Barrio de Rábano i Escuredo), sumen una població censada de 145 habitants que, en aquesta època de l’any, es multiplica per l’arribada d’estiuejants i turistes. El lent, però constant, avenç del front del foc que amenaçava San Ciprián cap aquesta localitat ha motivat el desallotjament. Aquest és un dels tres fronts en els quals se centren les labors d’extinció per aquest incendi, l'altre sent el de La Baña, ja a León i on els treballs se centren a consolidar el perímetre, i al Cañón de Tera, on és més difícil que treballin els medis terrestres i s’actua per aire.
Controlat Chandrexa de Queixa, però es declara un nou incendi a Lugo
A Galícia, aquest dilluns hi ha hagut una notícia positiva i una altra de negativa. Per una banda, s’ha aconseguit controlar l’incendi de Chandrexa de Queixa que, amb les seves 19.000 hectàrees cremades, va ser durant uns dies el foc més gran de la història de la regió. D’altra banda, aquesta tarda s’ha declarat un nou i violent incendi a la parròquia de A Pobra do Brollón, a la província de Lugo. El nou focus de Lugo s’ha originat aquest dilluns al voltant de les 13.00 hores, a la parròquia d’Abrence. Segons les últimes estimacions, afecta unes 100 hectàrees, però s'ha decretat la situació 2 com a mesura preventiva davant la proximitat als nuclis de Golmar, en aquesta localitat; i als de Conceado i San Pedro, ja al municipi veí de Quiroga. Per a la seva extinció s'han mobilitzat quatre tècnics, 10 agents, 14 brigades, 15 motobombes, quatre pales, quatre helicòpters i vuit avions. A més d'aquest, continuen actius els incendis d'Avió (Ourense), que crema una superfície estimada de 150 hectàrees a la parròquia de Nieva; i el de Carballeda de Valdeorras, a la parròquia de Casaio, que ha calcinat 4.700 hectàrees a Galícia després de propagar-se a Ourense el foc iniciat el dijous 14 d'agost a la localitat zamorana de Porto.
L'evolució dels tres incendis que hi havia actius a la zona occidental d'Astúries continua sent favorable, ja que el de Degaña, el que més ha preocupat durant aquests dies, està estabilitzat, mentre que el de Genestoso està ja "controlat completament". Segons el govern regional del socialista Adrián Barbón, la situació avui "és favorable" i el treball de les dues últimes setmanes comença a donar fruits. A l'incendi de Degaña, procedent del lleonès d’Anllares del Sil, el front es considera estabilitzat des de fa 48 hores i ara el treball se centra a extingir les reproduccions que es produeixin. En el cas de Genestoso, al concejo de Cangas del Narcea, els contrafocs que es van fer el diumenge han permès controlar-lo completament. Des que es va declarar el primer incendi el passat 13 d'agost i fins al dissabte, dia 23, la superfície afectada pel foc a Astúries ha superat les 5.500 hectàrees.
No s’extingeix la picabaralla política
Aquest dilluns, PP i PSOE han tornat a intercanviar acusacions creuades per la gestió de l’onada d’incendis. El president dels populars, Alberto Núñez Feijóo, ha presentat aquest dilluns un paquet de mesures per atallar la situació actual i evitar que es torni a produir, però ha aprofitat per seguir atacant la gestió del govern espanyol. Segons ha dit, encara que els presidents autonòmics "són els que dirigeixen la política forestal i la política d'extinció en els seus àmbits territorials", quan s'observa que hi ha incendis de milers d'hectàrees, demanar que es desplegui l'exèrcit -com ell va fer el 15 d'agost- no hauria de ser tasca del cap de l'oposició, sinó "una instrucció immediata del president del govern" o, en defecte d'això, de la ministra de Defensa.
Ha estat la ministra de Defensa, Margarita Robles, la més crítica aquest dilluns per part del govern espanyol i els dirigents socialistes, qui ha fet aquest dilluns una crida a la responsabilitat i a la "consciència" de les comunitats autònomes governades pel PP en considerar que els seus dirigents "no han assumit les seves obligacions". Segons Robles, el "silenci" d'aquests dirigents autonòmics "potser" es deu a la influència que està exercint sobre ells Feijóo, unes paraules que no han estat gens ben rebudes a Gènova. D’altra banda, la ministra d’Habitatge, Isabel Rodríguez, ha criticat el PP i a Feijóo per "fer-se el desentès" en la gestió dels incendis i no assumir responsabilitats i ha afegit que l'estil dels populars davant aquesta mena de situacions, és "escapar-se sempre, no assumir responsabilitats i culpar a l'adversari". Per la seva banda, Vox ha fet públic que ha denunciat penalment a la Junta de Castella i Lleó i al govern espanyol per la seva gestió de la prevenció i extinció d'incendis, i ha convocat una roda de premsa per anunciar demà dimarts el contingut de les denúncies.