Fa setmanes que els Bombers de la Generalitat han posat el crit al cel per un perillós defecte de fabricació que tenen les ampolles d’oxigen que fan servir per entrar en zones calentes i amb fum quan han de treballar en l’extinció d’incendis en llocs tancats. No és un problema nou, i asseguren que el departament d’Interior en tenia coneixement des de 2020 per un incident a Cornellà, però no van fer res per arreglar-ho. Ara els sindicats han decidit denunciar Interior a la Fiscalia per un presumpte un delicte contra la seguretat dels treballadors per, tot i que existia un informe que detectava els errors, no van fer res per canviar-ho. 

"Hi havia peces que no eren les adequades, la càmera d'alta estava degradada i no es podia garantir el subministrament d'aire net”, ha assegurat, aquest dijous, en una roda de premsa, Pere Hervás, bomber i coordinador del sindicat IAC-CATAC. Es va detectar que per algun motiu el compressor d'aquesta ampolla, a vegades, es congela i això fa que deixi de proveir d'oxigen net a la persona que la porta i aquest passi a rebre aire contaminat, posant en greu perill la seva integritat física, si està a l’interior d’una zona calenta.

Aquest informe que va fer la mateixa empresa subministradora de les ampolles de respiració assistida  després de l’incident de Cornellà va arribar al departament, però no es va actuar per canviar-les, asseguren des dels sindicats dels Bombers. Sí que va arribar a mans dels sindicats un segon informe, per un incident nou, de fa pocs mesos, que és el que va posar en alerta els especialistes en seguretat laboral dels representats laborals dels Bombers de la Generalitat. En aquest informe s’apunta que ja s’havia detectat un altre problema similar, l’any 2020, i que s’havia posat en coneixement del departament. 

Sindicats BombersImatge de la roda de premsa d'aquest dijous dels representants dels Bombers de la Generalitat de Catalunya / ACN

Fonts del Departament d’Interior han confirmat que existeix aquest informe del 2020 i, de fet, ahir es van comprometre en una reunió negociadora amb els sindicats a investigar perquè no es van aplicar mesures de correcció quan es va tenir constància del problema. Els sindicats, però, no en tenen prou en esbrinar què va passar, també volen saber si hi ha possibles responsabilitats penals i han decidit denunciar davant de la Fiscalia per tal que s’investigui si va existir un presumpte delicte contra la seguretat dels treballadors per part dels responsables del departament i de la direcció general de Bombers.

Encara treballen amb aquestes ampolles

Encara no s'ha pogut revisar l'estat de tots els equips ERA (Equip de Respiració Autònoma) i els bombers els segueixen utilitzant, segons han explicat fonts dels mateixos sindicats. Per evitar aquesta situació, els bombers demanen al departament un nou protocol de seguretat mentre es fa la revisió de les ampolles. Volen que en cada operatiu hi hagi el que anomenen el "quart home", un bomber que en un incendi es quedaria fora de la zona del foc per controlar que ningú tingui problemes amb l'oxigen i poder actuar si hi hagués alguna incidència. Aquesta supervisió la faria preguntant periòdicament als seus companys per la qualitat de l'oxigen a través de l'intèrfon que fan servir habitualment.

Interior s'ha compromès a comprar 700 ampolles noves per via d'emergència i 400 espatlleres per fer servir mentre es revisen els equips antics. A més, també en posarà en circulació 170 de noves que ja tenen comprats. 

La mort de Joan Lièbana: els Bombers volen un segon peritatge

El mes de juny passat el jove bomber Joan Lièbana va morir en un incendi en una nau plena de cotxes cremant a Vilanova i la Geltrú. En el seu moment, la investigació del departament va atribuir la mort de Lièbana a una cadena d'errors humans d'ell i dels seus companys. 

Per tal de confirmar que la mort de Lièbana no té cap relació amb aquestes bombones d’oxigen defectuoses, els sindicats volen que es faci un segon peritatge de l'equip ERA que portava Lièbana en el moment de la mort i que aquest cop es faci una comprovació que creuen que la primera vegada no es va fer: buscar residus d'aigua a l'ampolla perquè si n'hi hagués, seria un indici que potser també era una ampolla defectuosa en la qual el compressor es congelava i que potser això va provocar la mort de Lièbana. El departament d’Interior, tot i que segueix descartant que aquesta problemàtica pogués haver contribuït a l'accident i que pensa que la mort es va deure a errors humans, s'ha compromès a posar-se a disposició del jutjat que instrueix el cas i a reobrir la investigació interna si el jutge ho demana.