Pescaclics, mitges veritats, informació interessada i un volum ingent de contingut brossa que prolifera per tots els racons d'Internet provinents a voltes de ves a saber on i amb saber qui al darrere: totes aquestes pràctiques passen factura i impacten directament sobre la confiança que posa la ciutadania en el que llegeix. Aquesta ha caigut en picat i així ho mostra el Digital News Report corresponent al 2025, un informe a càrrec del Reuters Institute i de la Universitat d'Oxford. L'estudi assenyala que prop del 70% de la població de l'Estat, set de cada déu, no confia en la majoria de les notícies que llegeix.
No només això, sinó que gairebé el 40% de la població afirma que les evita habitualment. Segons l'informe, a Espanya els principals motius per rebutjar consumir notícies són, per ordre, la manca de credibilitat o el biaix dels continguts, l’efecte negatiu en l’estat d’ànim dels qui ho consumeixen en funció de la naturalesa de la notícia, i l’aclaparament davant del volum exagerat de continguts que es reben. Els enquestats també assenyalen altres motius com la "massa cobertura" de notícies polítiques, així com de guerres i conflictes, i la desatenció a altres qüestions, i també la impotència per no poder "fer res" davant de les notícies negatives que es llegeixen.
Per tot plegat, l'informe mostra una evolució negativa en la confiança de la població pel que fa a les notícies que llegeix. Segons l’estudi, a Espanya els qui confien “en la majoria de notícies habitualment” eren el 34% el 2015, van pujar fins a la ratlla del 50% el 2017, però des de llavors que ha tornat a baixar fortament fins al 31% el 2025. És a dir que, avui, gairebé el 70% de la població no confia en els continguts informatius que llegeix, veu o escolta per qualsevol mitjà. Les xifres són similars en molts altres països del món, com als Estats Units (70%), França (71%), Itàlia (64%) o al Regne Unit (65%).
Això, tanmateix, té també una altra cara de la moneda: pel que fa als mitjans digitals o amb versió digital, el mateix informe constata que a Espanya es paga menys pel seu consum que a la resta del món. En concret, només un 10% dels enquestats va pagar per informar-s’hi en algun moment de l’any passat, mentre la mitjana als països analitzats és d’un 18%. Un peix que es menja la cua.
Segons el Digital News Report 2025, el consum informatiu a través de les diverses xarxes socials s’ha disparat en poc més de deu anys. El 2013 la gent que s’informava per aquesta via no arriba a un 30%, i l’any passat va arribar a prop de la meitat dels enquestats (46%). L’estudi internacional detalla que en l’actualitat el 32% de la gent comparteix notícies en línia. I que les xarxes més escollides per informar-se són, en aquest ordre, WhatsApp (24%), Facebook (24%), YouTube (19%), Instagram (18%), X (15%), i Tiktok (11%).
