La comparació dels models reguladors dels productes de vaporització de nicotina en diferents països pot proporcionar informació sobre l'enfocament regulador més eficaç. Un estudi que ha compartit la National Library of Medicine dels Estats Units, compra els models de dos països com són Austràlia i Nova Zelanda que han pres camins oposats en la lluita contra el tabaquisme a través de l’ús del vapeig amb nicotina.
Mentre el govern australià ha mantingut des del 2011 un sistema molt restrictiu, on només es pot accedir a aquests productes amb recepta mèdica, Nova Zelanda va apostar el 2021 per un model regulador més obert, que permet la venda legal de productes de vapeig amb nicotina en establiments autoritzats.
A Nova Zelanda disminueix el consum de tabac
De l'anàlisi de les dades es desprèn que el model neozelandès ha estat més efectiu a l’hora de reduir el consum de tabac. Allà, el tabaquisme diari s’ha desplomat un 53%, passant del 14,5% al 6,8%. A Austràlia, en canvi, la caiguda ha estat del 32%, passant del 12,2% al 8,3%. Els investigadors atribueixen aquesta diferència al fet que, a Nova Zelanda, el vapeig és més accessible com a eina per deixar de fumar, i és que l’ús diari d’aquests productes entre adults ha passat del 0,9% al 9,7%. A Austràlia, el creixement ha estat molt més limitat, del 0,5% al 3,5%.
La reducció és encara més notable en joves d’entre 18 i 34 anys, en persones de classes socials més desafavorides i en poblacions indígenes. Els autors de l’estudi destaquen que aquests resultats reforcen la idea que un model regulador basat en la reducció de riscos pot ser més eficaç per reduir el tabaquisme en col·lectius vulnerables.
Educar i conscienciar
Els investigadors insisteixen que la regulació ha d’anar acompanyada d’una campanya d’informació dirigida a joves i famílies. "No n’hi ha prou amb establir normes: cal educar sobre els riscos del vapeig, perquè molts adolescents encara creuen que és un hàbit inofensiu", assenyala un dels autors del text. A més, demanen més finançament per a la recerca i una vigilància estreta de les pràctiques comercials de les empreses productores.
Segons els investigadors, Austràlia podria beneficiar-se d’un sistema més regulat i transparent, similar al neozelandès, que permetria reduir el tabaquisme més ràpidament i debilitar el mercat negre, que avui concentra més del 90% de la venda d’aquests productes. Alhora, recomanen establir mesures que limitin l’accés dels menors sense frenar-ne l’ús en adults que volen deixar de fumar. Així doncs, aquest estudi mostra el millor model per reduir el tabaquisme, un model amb unes intencions molt diferents de les de la llei antitabac que té entre mans el Ministeri de Salut espanyol, que pretén prohibir els vapejadors amb sabors i reduir a mínims la quantitat de nicotina d'aquests productes.